Daar is hij dan: de derde generatie Touareg

Daar is hij dan: de derde generatie Touareg

Redactie Baaz

Het vlaggenschip van Volkswagen gaat zijn derde generatie in. Als wereldprimeur presenteert Volkswagen op de Touareg de volledig digitale 'Innovision Cockpit'.

Een van de meest in het oog springende innovaties van de nieuwe Touareg is de hightech Innovision Cockpit. Dit volledig digitale bedieningsconcept combineert een 12 inch instrumentenpaneel (Active Info Display) met een 15 inch metend display van het nieuwe 'Discover Premium'-infotainmentsysteem.

Op die manier ontstaat één groot informatie-, communicatie-, entertainment- en besturingssysteem, dat ervoor zorgt dat er op het dashboard nauwelijks nog knoppen of schakelaars nodig zijn. Via de intuïtief te bedienen Innovision Cockpit kunnen bestuurders hun Touareg verregaand instellen op hun eigen voorkeuren.

Actieve vierwielsturing en 4-corner luchtvering

Met de (optioneel verkrijgbare) actieve vierwielsturing is de Touareg een van de meest wendbare SUV’s in zijn klasse. Bij snelheden onder de 37 km/h sturen de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen, wat de draaicirkel verkleint van 12,19 naar 11,19 meter. Daarboven sturen ze juist mee voor een optimale stabiliteit.

De rijervaring wordt nog verder verbeterd door de leverbare 4-corner luchtvering. Het systeem kent vier standen: Normal, Comfort, Off-road (rijhoogte met 25 mm vergroot) en Special off-road (rijhoogte met 70 mm vergroot). Boven de 120 km/h verlaagt de 4-corner luchtvering de Touareg automatisch met 25 tot 35 mm voor minder luchtweerstand en een nog beter weggedrag. Er is ook een Loading-optie, die de auto 50 mm verlaagt om het in- en uitladen van spullen te vergemakkelijken.

Groter, ruimer én lichter

De nieuwe generatie Touareg is breder (+44 mm naar 1.984 mm) en langer (+77 mm naar 4.878 mm) dan zijn voorganger. Daardoor is niet alleen de binnenruimte toegenomen, maar ook de grootte van de bagageruimte. Die laatste is gegroeid van 697 naar 810 liter (tot de leuning van de achterbank) en is uitgerust met een elektrisch in- en uitrolbare afdekking. Ondanks zijn toegenomen afmetingen is de Touareg niet zwaarder geworden. Zijn carrosserie is voor 48 procent opgetrokken uit aluminium en is mede daardoor tot 106 kilogram lichter dan voorheen.

De Touareg wordt leverbaar met drie verschillende V6 turbomotoren (allemaal met een cilinderinhoud van 3,0 liter): twee diesels (170 kW / 231 pk en 210 kW / 286 pk) en een benzinekrachtbron (250 kW / 340 pk). In 2019 volgt ook een 4,0 liter V8 turbodiesel met 310 kW / 421 pk en een Touareg plug-in hybride met 270 kW / 367 pk. Die laatste debuteert op de Chinese markt, maar komt in de nabije toekomst wellicht ook naar Europa. De Volkswagen Touareg is een van de weinige personenauto’s die ongeacht de keuze van de motorisering 3.500

Vanaf deze zomer in Nederland

De nieuwe Volkswagen Touareg wordt deze zomer geïntroduceerd op de Nederlandse markt. De prijzen, specificaties en timings van deze nieuwe premium SUV worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie