Zo stimuleer je creatief denken

Zo stimuleer je creatief denken

Redactie Baaz
Creatief denken is de meest waardevolle vaardigheid van deze eeuw geworden. Om succesvol te zijn, is het essentieel dat bedrijven een ideeëncultuur mogelijk maken. Hieronder leg ik uit hoe je creatief denken bij werknemers kunt stimuleren.

Motiveer autonomie en een sterk gevoel van zingeving

Een aantal jaren geleden ontving de Engelse supermarktketen Sainsbury’s een brief van een klant. Lily Robinson schreef: 'Waarom wordt tijgerbrood, tijgerbrood genoemd? Het zou giraffenbrood moeten heten. Liefs, Lily Robinson 3 ½ jaar.' Werknemer Chris King was het met haar eens en antwoordde: 'Ik vind het een briljant idee om tijgerbrood giraffenbrood te noemen – het lijkt inderdaad veel meer op de vlekken van een giraffe dan op de strepen van een tijger.' Hij ondertekende zijn brief met 'Chris King (leeftijd 27 en 1/3)’ en voegde er een cadeaukaart aan toe.

De brieven gingen viral op social media nadat Lily's moeder ze op haar blog deelde en dit leidde er toe dat Sainsbury zijn brood Giraffe Brood doopte. Dit voorbeeld illustreert hoe het initiatief van één werknemer een positief effect had op de algemene perceptie van de onderneming en haar waarden en toewijding aan klanten. En het is meer dan een vertederend verhaal. Het illustreert hoe werknemersautonomie en een duidelijke zingeving een bedrijf kunnen helpen bij het vormen van een identiteit en het opbouwen van een trouwe klantenkring.

Autonomie en een sterk gevoel van zingeving zijn de voorwaardes om creatief denken in een organisatie mogelijk te maken. Als iedereen begrijpt waar hij of zij naartoe werkt en zich bevoegd voelt om initiatief te nemen, kunnen mensen hun verschillende achtergronden toepassen om problemen op te lossen.

Neem risico's

Zoals het spreekwoord zegt, "wie niet waagt, wie niet wint." Alle grote dingen brengen een zeker risico met zich mee en bedrijfsculturen moeten het nemen van risico's belonen. De beste manier om dit te doen is om meetbare doelen buiten individuele comfortzones vast te stellen en eerlijk over fouten te communiceren. Zolang het harde werken gewaardeerd wordt en voortgang wordt behaald in het bereiken van de doelen, krijgen teams het zelfvertrouwen om risico’s te nemen bij het oplossen van problemen.

Leg authentieke relaties aan

Weet je nog hoe groot je durfde te dromen als kind? Deze mentaliteit zouden we ook in onze organisaties moeten laten weerspiegelen en dit initiëren vergt kwetsbaarheid van het management. Ik heb goede ervaringen met zogenaamde 'Dream Dinners’, waarbij ik één-op-één diners met collega’s heb, alleen maar om onze toekomstige doelen en ambities te bespreken. Authentieke relaties onderhouden kan de drijvende kracht zijn van een succesvol bedrijf. Ook de introductie en invoering van Het Nieuwe Werken (HNW of flexibel werken) kan creativiteit aanmoedigen. Grote open kantoren met flexibele werkplekken en gedeelde bureaus stimuleren personeel om regelmatig ideeën uit te wisselen met collega's die ze anders niet zouden spreken, met als gevolg frisse en nieuwe visies op zaken die de hele organisatie aangaan. De beste ideeën ontstaan spontaan. Daarom moeten bedrijven hun werknemers de kans bieden om hun ervaringen en kennis uit te wisselen en met goede, nieuwe ideeën of creatieve oplossingen te komen.

Werk in kleine teams

Onafhankelijkheid maakt de weg vrij voor creativiteit. Door teams te vormen van maximaal zeven personen en deze iedere zes maanden te wisselen, stimuleer je de ideeëncultuur en bouw je sterke relaties. Het lijkt misschien inefficiënt om wisselende teams te maken, want elk team heeft tijd nodig om zich weer aan te passen. Echter, het dwingt mensen juist om ontworteld te zijn, waardoor elk probleem opnieuw moet worden onderzocht door een nieuw paar ogen. Dit helpt om perspectieven fris te houden. Kleine, dynamische teams zijn een essentieel onderdeel voor iedere organisatie die is ontstaan uit creatief denken.

Over het algemeen zullen veel bedrijven snel opkomen en ook weer ten ondergaan. Om op de been te blijven zal creatief denken daarom een steeds belangrijkere troef worden voor kleine bedrijven. Het hebben van een sterk gevoel van zingeving, het bewerkstelligen van autonomie, het nemen van risico's met nadruk op authentieke relaties en het werken in kleine teams zal organisaties kunnen redden als de economie blijft verschuiven op manieren die niet te voorspellen zijn.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie