Vier manieren

Zo beïnvloedt kunstmatige intelligentie de rijervaring

Berry Zwets
Kunstmatige intelligentie is vandaag de dag in bijna iedere sector aanwezig. De verwachting is dat de komende jaren dankzij deze technologie vele onderdelen alleen nog maar slimmer worden. Ook in de auto-industrie.

Website Venturebeat verzamelde de vier manieren waarop de autobranche kunstmatige intelligentie omarmt. Sommige methodes zijn al ruimschoots vertegenwoordigd.

Driver assistance

Een manier waarop kunstmatige intelligentie gebruikt wordt, is met het helpen van de bestuurder. Dit gebeurt bijvoorbeeld met parkeerhulp en het zogeheten collision avoidance, een technologie om ongelukken te voorkomen.

Cloud-based assistance

Andere assistentie levert kunstmatige intelligentie weer vanuit de cloud. Voorbeelden zijn het navigeren naar de dichtstbijzijnde benzinepomp als er weinig brandstof aanwezig is of een herinnering aan het boodschappenlijstje dichtbij de supermarkt.

Verbeterde ride-sharing diensten

Taxi-app Uber is al in Nederland aanwezig, terwijl concurrent Lyft aan populariteit wint in thuisland Amerika. Dankzij deze door kunstmatige intelligentie aangedreven diensten is het nog eenvoudiger om een rit naar een bestemming te plannen.

Zelfrijdende auto’s

De meest in het oog springende ontwikkeling is toch wel de opkomst van zelfrijdende auto’s. Verschillende grote partijen, waaronder Google en Tesla, hebben technologie in ontwikkeling. Daarme kan jouw eerste ritje in een zelfrijdende auto wel eens sneller zijn dan je denkt.

Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry