Wanneer vinden werknemers je een goede CEO?

Wanneer vinden werknemers je een goede CEO?

Redactie Baaz
Als je de harten van je werknemers wilt veroveren, moet je meer aan hen geven en minder aan jezelf. Dat is de - niet al te verrassende – conclusie uit een recentelijk onderzoek van Glassdoor, genaamd ‘What makes a great CEO?’.

Onderzoek gebaseerd op recensies 

Glassdoor, die voornamelijk bekendstaat als vergelijkingswebsite voor werkgevers, publiceerde onlangs de bevindingen uit het onderzoek. Hiervoor doken ze uitvoerig in de werknemersreviews van 690 grote Amerikaanse bedrijven. De onderzoekers bestudeerden voornamelijk hoe medewerkers diverse aspecten van hun werk evalueren en vergeleken hun tevredenheidsniveau met hoe ze hun baas beoordelen.

Hoe lager het salaris van de CEO, hoe beter de review

Rijkelijk betaalde CEO’s kregen voornamelijk slechte recensies. Alleen als het algehele level van tevredenheid binnen een bedrijf hoger is kunnen de dikbetaalde CEO’s op positievere woorden rekenen.

Meerdere CEO's in een bedrijf

Het onderzoek wijst uit dat medewerkers doorgaans een betere ervaring hebben met CEO’s die zichzelf omringen met andere (goede) leiders. Dit werd zelfs belangrijker gevonden dan groeimogelijkheden en compensatie. Geslacht, leeftijd en opleiding hebben volgens Glassdoor geen noemenswaardig effect op de waardering van werknemers.

Ondernemers scoren beter

Een verrassende uitkomst van het onderzoek is dat CEO’s bedrijven met weinig balans tussen werk en privé beter lijken te scoren. Dat suggereert dat werknemers het niet erg vinden een tandje harder te werken als er een inspirerende leider aan het hoofd staat van het bedrijf. Een andere factor die invloed heeft op de score is ondernemerschap. Een CEO die het bedrijf zelf heeft opgericht ontvangt eerder positieve reviews dan een van buitenaf aangenomen directeur.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie