Waarom verkoopt John de Mol Talpa?

Waarom verkoopt John de Mol Talpa?

Redactie Baaz
John de Mol verkoopt Talpa aan het Britse mediaconcern ITV. De Britten tellen vijfhonderd miljoen euro neer voor het productiebedrijf, een bedrag dat bij positieve resultaten de komende jaren kan oplopen tot meer dan een miljard.

Het is niet de eerste keer dat De Mol een miljardendeal sluit. In 2000 verkocht hij Endemol, het productiebedrijf dat hij samen met Joop van de Ende hand opgezet, aan het Spaanse Telefónica. Het waren de jaren van Big Brother, het eerste concept waarmee De Mol wereldwijd furore maakte. De realityserie maakte Endemol zo succesvol dat De Mol meer tijd bezig was met het managen van zijn onderneming dan met het verzinnen van programma’s. Toen de Spaanse communicatiegigant vijf en een half miljard euro over had voor het Nederlandse bedrijf was de knoop dan ook snel doorgehakt.

Managementstress

Na de verkoop van Endemol kon De Mol zich opnieuw richten op het ontwikkelen van televisieprogramma’s. Ik Houd van Holland, Expeditie Robinson en vooral The Voice of Holland hebben hem met Talpa opnieuw internationaal succes weten te bezorgen. Maar opnieuw blijkt het runnen van een mediagigant te leiden tot te veel papierwerk en managementstress: naar eigen zeggen besloot hij Talpa van de hand te doen toen hij voor het eerst van zijn leven in het ziekenhuis lag. Op de persconferentie gisteren noemde De Mol zijn periode als bestuursvoorzitter bij Endemol ‘de slechtste tijd van mijn leven’. Een reden om voor de tweede keer in vijftien jaar een succesvol concern van de hand te doen.

Nieuwe concepten

Toch valt de verkoop van Talpa aan ITV niet te vergelijken met zijn vorige deal. De Mol stapte op bij Endemol toen het bedrijf werd verkocht aan Telefónica. Prompt werd er nauwelijks nog wat vernomen van Endemol – toen De Mol het in het slop geraakte bedrijf zeven jaar later terugkocht hoefde hij er maar de helft van de oorspronkelijke verkoopprijs voor neer te tellen. Nu Talpa over gaat naar ITV blijft de grote man binnen boord. Daarmee koopt de Britse mediareus dus niet alleen een melkkoe aan Voice of Holland-rechten, maar ook het vooruitzicht om de komende jaren met nieuwe concepten van John de Mol te kunnen scoren.

De Mol verkoopt alleen de creatieve tak van zijn mediabedrijf aan ITV. Radio 538, SLAM!FM en platenlabel 8ball Music, ook eigendom van Talpa, blijven buiten de deal, net als het meerderheidsbelang in SBS. Dat voedt dan ook de speculatie dat hij SBS op den duur helemaal wil overnemen. De Mol kan er met SBS in handen zeker van zijn altijd een televisiestation bij de hand te hebben die nieuwe programma-ideeën in Nederland kan blijven uitzenden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie