Waarom startup GrantyCard de tweedehands markt nodig heeft

Waarom startup GrantyCard de tweedehands markt nodig heeft

Redactie Baaz

GrantyCard is naar eigen zeggen het eerste bedrijf dat kopers van exclusieve producten een vaste restwaarde garandeert.

Een consument koopt een product met daarbij een GrantyCard en levert deze na een periode van een jaar of langer voor een van tevoren vastgestelde prijs bij GrantyCard in. Die levert het product aan recommerce-bedrijven zoals bijvoorbeeld Leapp en iUsed, waarna het product een tweede leven krijgt. Diverse partijen profiteren van deze duurzame oplossing

'We beginnen met Apple, Samsung, racefietsen en kinderwagens', vertelt initiatiefnemer Antwan Echtelt. 'Bedrijven die deze tweedehands producten aanbieden (zogenaamde recommerce-bedrijven, red.), missen een vast kanaal waar ze hun producten kunnen inkopen. GrantyCard verzekert deze bedrijven van een inkoopkanaal en de consument van een vaste restwaarde. Het is een win-winsituatie.'

Hoe werkt GrantyCard?

Een consument koopt bijvoorbeeld bij de aanschaf van een iPhone 6s een GrantyCard met een gegarandeerde restwaarde van 225 euro en een looptijd van twee jaar. Hij activeert de GrantyCard op GrantyCard.com en krijgt voor het einde van de looptijd een reminder. Vervolgens stuurt hij de iPhone naar GrantyCard op en ontvangt de 225 euro binnen vijf dagen op zijn bankrekening. 'Je zou het statiegeld 2.0 kunnen noemen', zegt Antwan. 'En geen gedoe met online marktplaatsen en betalingen. Geen onbekenden aan je deur.'

'De GrantyCard heeft ook een gunstig effect op de verkopen van de retailer', gaat de ondernemer verder. 'Consumenten zijn eerder bereid exclusieve producten aan te schaffen als ze er zekerheid voor terugkrijgen. Dat is in de praktijk gebleken met bijvoorbeeld AppleCare, wat een langere productgarantie verzekert.' 

Alle facetten

GrantyCard zelf verkoopt de ingenomen producten weer door aan recommerce-bedrijven, waarmee het langetermijncontracten sluit. Zo beweegt het bedrijf door alle facetten van de markt; het stimuleert de verkoop van nieuwe producten en zorgt voor de aanwas van kwalitatief hoogwaardige tweedehands producten. En de consument? Die krijgt zekerheid voor zijn geld.

De GrantyCard is al in een aantal winkels te vinden, zoals bij Ritel, een telecombedrijf met 21 vestigingen. Daar gaan de eerste ‘Cards’ al over de toonbank. Xando, een dedicated premium reseller voor het onderwijs, biedt de GrantyCard al online aan. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie