De toekomst van VW

Volkswagen I.D. CROZZ: SF wordt realiteit

Bart Remmers
De Volkswagen I.D. CROZZ is de derde loot aan de stam van de I.D.-familie. Het studiemodel van de elektrische cross-over utility vehicle (CUV) blikt vooruit op een reeks elektromodellen die Volkswagen vanaf 2020 op de markt gaat brengen.

Na de I.D. (in september 2016) en I.D. BUZZ (in januari 2017) is het nu de beurt aan de I.D. CROZZ om te laten zien waar Volkswagen met zijn toekomstige aanbod aan elektrische modellen naartoe gaat. Het model is een kruising tussen een vierdeurs coupé en een vierwielaangedreven SUV
SF wordt realiteit
Zijn elektromotoren hebben een gecombineerd vermogen van 225 kW, waarmee de I.D. CROZZ een topsnelheid van 180 km/u haalt. Als de Volkswagen aan een 150 kW laadstation (DC) wordt gekoppeld, kan zijn batterij binnen dertig minuten tot tachtig procent worden opgeladen. Op een volle batterij komt de I.D. CROZZ zo’n 500 kilometer ver (gemeten volgens de NEDC).

CleanAir-systeem met actieve luchtfilters

De I.D. CROZZ heeft Volkswagens nieuwe Modular Electric Drive Matrix-platform (MEB) als basis en valt op door zijn lange wielbasis. De batterij is onder de cabinevloer weggewerkt, waardoor er binnenin een grote, flexibel in te delen ruimte werd gecreëerd. In deze ‘Open Space’ profiteren inzittenden bijvoorbeeld van het nieuwe CleanAir-systeem. Het werkt met actieve luchtfilters en laat via het multifunctionele scherm op het dashboard informatie over de luchtkwaliteit zien.
SF wordt realiteit
Er zijn CleanAir-presets beschikbaar, waarmee inzittenden de temperatuur en luchtvochtigheid kunnen instellen op die van diverse aangename locaties. Zo kunnen zij binnen genieten van een heerlijk fris Himalaya-klimaat, zelfs als de I.D. CROZZ door het hart van Shanghai rijdt.

Interactive Spotlight voor autonoom rijden

De nieuwe CUV is van de buitenkant direct te herkennen als elektrische Volkswagen. Zijn C-vormige LED-dagrijverlichting en actieve LED-koplampen geven de I.D. CROZZ een gezicht met bewegende ‘ogen’. 

Het systeem heet ‘Interactive Spotlight’ en is belangrijk als de I.D. CROZZ in volledig autonome modus rijdt. In dat geval gebruikt hij zijn elektronisch aangestuurde, dynamische verlichting om met andere weggebruikers te communiceren. Ook begroet de Volkswagen zijn bestuurder als die naar de auto loopt.

I.D. Pilot vanaf 2025 op productiemodellen

‘I.D. Pilot’, de volledige autonome modus die de I.D. CROZZ reeds aan boord heeft, wordt vanaf 2025 leverbaar op productie-Volkswagens. Wanneer de functionaliteit wordt ingeschakeld, trekt het stuurwiel van de I.D. CROZZ zich terug in het dashboard. 
SF wordt realiteit
Het infotainmentsysteem en de klimaatregeling werken met een aanraakscherm. Informatie over snelheid en navigatie wordt via een AR Head-up Display (Augmented Reality) in het blikveld van de bestuurder geprojecteerd, ook als de I.D. CROZZ autonoom rijdt.

Ontwerp futuristische Volkswagen

Qua ontwerp combineert de in ‘Silver Spark’ gespoten I.D. CROZZ de stoere look van een SUV met de sportieve elegantie van een coupé. Hij is breedgeschouderd, heeft forse wielkasten en staat op 21 inch lichtmetalen velgen die bijna ongezien overgaan in de banden. Hierdoor lijken ze nog groter dan ze eigenlijk zijn. 

Het transparante dak van Volkswagen CUV is uitgerust met een beweegbaar lichtgordijn in de vorm van LED-strips die in de cabine voor sfeerverlichting zorgen en ook van buiten te zien zijn. Door met de hand gebaren te maken, kunnen inzittenden het lichtgordijn openen en sluiten.

 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart