Van Nieuw naar Beter Werken

Van Nieuw naar Beter Werken

Redactie Baaz
'Het Nieuw Werken' (HNW) heeft weinig verandering gebracht in het Nederlandse bedrijfsleven, concludeert een onderzoek van Profile Dynamics samen met TNO. Veel medewerkers doen wat zij jaren geleden ook al deden. Het grootste deel van de hun tijd brengen zij door tijdens 'gewone' kantooruren.

Het onderzoekt stelt een andere aanpak van HNW voor. Persoonlijke behoeften en drijfveren zijn belangrijke factoren. Niet elke medewerker heeft dezelfde eisen. Hierdoor benut niet elke medewerker de mogelijkheden van HNW.

Onderzoek

Medewerkers met een voorkeur voor veiligheid, geborgenheid, zekerheid en structuur maken in de praktijk het minst gebruik van de mogelijkheden die HNW biedt. Hebben medewerkers een voorkeur voor autonomie, resultaat, vrijheid en vernieuwing, dan wordt het meest gebruik gemaakt van flexibele werkplekken en -tijden.

Wat opvalt is dat medewerkers met andere werktijden het meest doordeweeks werken, tijdens de normale werkdagen. Zij houden het weekend zoveel mogelijk vrij. Persoonlijkheid en drijfveer zijn dus bepalend hoe medewerkers tegen HNW aankijken.

Het onderzoek vermeldt dat 40 procent van de tijd medewerkers gekruik maken van een vaste werkplek. Waar de overige 60 procent van de tijd voor wordt gekozen, staat niet vermeld in het whitepaper.

Wisselend succes

Veel organisaties hebben HNW de afgelopen jaren ingevoerd. Microsoft en Yahoo zijn twee van deze organisaties. Toch heeft de invoering van HNW wisselend succes. De ene medewerker heeft nou eenmaal meer affiniteit met een flexibele werkplek dan de ander. Veel bedrijven voeren HNW in zijn geheel door en hebben geen individuele aanpak, waardoor het succes lager uitvalt.

Wilma Kuiper, mede-oprichter van Profile Dynamics vertelt: 'Wij zijn ervan overtuigd dat HNW beter landt in organisaties als meer ingespeeld wordt op persoonlijke behoeften en drijfveren. Daarbij komt ook dat niet iedere functie en/of type werk zich even goed leent voor HNW. Ons onderzoek in samenwerking met TNO laat zien waar de nuances zitten. Op basis hiervan bieden we concrete adviezen over de te nemen HNW-maatregelen en handvatten om draagvlak voor HNW te creëren, zodat medewerkers met plezier blijven werken. Achter zakelijk succes zit tenslotte altijd een gemotiveerde medewerker.'

Whitepaper

Het onderzoek van Profile Dynamics is in samenwerking met TNO onder 1.691 medewerkers naar de relatie tussen persoonlijke drijfveren en HNW. Meer over het onderzoek naar HNW, 'Van Nieuw naar Beter Werken' en over een individuele benadering lees je in het whitepaper 'Van Nieuw naar Beter Werken'.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie