Groei gaat niet zo snel meer

Uitgaven aan digitale reclame stegen in 2016 met 13,3 procent

Berry Zwets
In 2016 hebben marketeers 13,3 procent meer geld uitgegeven aan digitale reclames dan het jaar ervoor. De groei van de voorgaande jaren loopt daarmee terug.

Dat blijkt uit een rapport van Standard Media Index. De groei van 2014 op 2015 bedroeg nog 26,2 procent, terwijl er van 2012 tot en met 2015 nog een samengestelde groei van 19 procent was. Het vierde kwartaal kende een groei van slechts 7,1 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Per bedrijf

Volgens Internet Trends Report eisen Google en Facebook 76 procent van nieuwe investeringen in digitaal adverteren op. De twee bedrijven zagen respectievelijk een groei van 16,6 procent en 83 procent.

Het sociale netwerk Snapchat zag echter de meest explosieve groei. In vergelijking met 2015 werd er in 2016 356 procent meer uitgegeven aan advertenties op Snapchat. Pinterest zag acht procent groei, waardoor het stuivertje wisselt als nummer drie en vier met Snapchat.

Experimenteren

Volgens SMI loopt de groei terug omdat er de voorgaande jaren teveel met digitale advertenties geëxperimenteerd is. Adverteerders keren daarom vooral weer terug naar televisie.

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry