Vizio sluit overeenkomst met FTC

Tv-producent schuldig bevonden aan volgen kijkgedrag

Berry Zwets
Televisiemaker Vizio stemt ermee in om 2,2 miljoen dollar te betalen wegens het onwettig verzamelen van kijkgedragdata van zijn gebruikers.

Kijkcijfers

Volgens de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) werd de data verzameld om op te slaan in zijn servers, zo schrijft de commissie op zijn website. De FTC geeft aan dat Vizio de data verkocht aan derde partijen.

Vizio verklaart dat ‘kijkgedrag-data nooit gekoppeld wordt aan persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam of contactgegevens.’ Het bedrijf laat weten dat het de gegevens gebruikte voor informatie als kijkcijfers en kijkgedrag.

Overeenkomst

De praktijken vonden plaats vanaf februari 2014 en hebbenongeveer 11 miljoen tv’s getroffen. Vizio zou daarnaast ook IP-adressen, nabijgelegen toegangspunten, postcodes en meer verzameld hebben.

In de overeenkomst tussen de FTC en Vizio is opgenomen dat de tv-maker voortaan prominenter vermeldt hoe het gegevens opslaat. Veel van de verzamelde data dient Vizio tevens te verwijderen.

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry