Voor jou getest

Toyota C-HR in-your-face

Jasper van Bladel
Een auto is in eerste instantie natuurlijk een vervoermiddel, maar voor veel mensen veel meer dan dat. Toyota speelt daar mooi op in met de C-HR. Deze bijzondere nieuwe Toyota smijt conventies in de hoek en is behoorlijk in-your-face. We hebben hem voor je getest.

De C-HR is een bijzondere auto om te zien. De scherpe vormen en vouwen maken hem tot een soort sculptuur op de weg, het licht valt vanuit iedere hoek weer anders op deze nieuwe Toyota. Ook zitten er ontelbaar veel leuke en mooie details aan de auto, iedere keer zie je weer wat nieuws. De C-HR is een auto met een uitgesproken mening, een brutaal design.

Onopvallend over straat gaan kun je wel vergeten. Mensen kijken om of stoten elkaar aan als de C-HR langskomt. Dat interieur is ook bijzonder fraai om te zien. Van het mooi grote beeldscherm bovenop het dashboard tot de verfijnde ruitvormige details in de stoffen en bekleding: het is allemaal bijzonder verfijnd en met gevoel voor detail vormgegeven. Een fijne plek om te verblijven!

Koers

Deze koerswijziging, want zo zou je het wel kunnen noemen, komt direct van de hoogste baas van Toyota zelf, Aiko Toyoda. Hij wil dat design en karakter ook kernwaarden van Toyota worden, naast zaken als degelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Wie Toyota een beetje volgt weet dat het merk best een historie heeft met bijzondere auto’s. Denk aan de Celica, de oude en de nieuwe GT86, de Supra, MR-2 en de 4wd varianten van de Tercel en de Corolla. 

Toch kon het allemaal wat spannender, vond hij. De C-HR is een van de modellen waarbij die filosofie voor het eerst uitgevoerd is en - het moet gezegd - ze zijn daarbij niet over één nacht ijs gegaan. Het design is spraakmakend en ook het interieur is bijzonder om te zien. Daarnaast is de C-HR innovatief en kun je met een gerust hart instappen als je om de planeet geeft - de C-HR is ook leverbaar als hybride. Verder zit de auto vol met innovatieve techniek, zo is bijvoorbeeld adaptieve cruise-control standaard en dat zie je niet veel in dit segment.

Groot

Daarover is nog wel wat te zeggen: de C-HR is groter dan je denkt. Door het design, denk aan de visueel sterk aflopende daklijn, lijkt het alsof de auto moet concurreren met bijvoorbeeld een andere bijzonder vormgegeven Japanner: de Nissan Juke. Maar niets is minder waar, de C-HR is echt een stuk groter en moet zijn concurrenten zoeken in de hoek van de Qashqai, de Renault Kadjar en de Peugeot 3008.

Binnenin is de Toyota verrassend ruim en ook de achterbak mag die term gerust opgeplakt krijgen. Schijn bedriegt dus bij deze C-HR. Waar de schijn niet bedriegt, is op het vlak van de rijeigenschappen. De C-HR ziet eruit als een sportieve auto en dat is hij ook. Voor een wat hogere auto stuurt de auto bijzonder sportief. Messcherp zou je kunnen zeggen. Je voelt prima wat er onder de - mooie!- wielen gebeurt en een sportieve bocht is een mooie uitdaging voor deze nieuwe Toyota.

Motoren in Toyota

Op motorengebied is er keuze uit twee – totaal verschillende – opties. Keuze één is een 1.2 Turbo met 115 pk die beschikbaar is met een handbak met zes versnellingen of een CVT-automaat. Deze versie met continu variabele transmissie is ook beschikbaar met vierwielaandrijving. De andere optie is, zoals we van Toyota gewend zijn, een hybride.

In feite heeft Toyota de aandrijflijn van de Prius in de C-HR gelepeld. Deze versie is uiteraard enkel als automaat te krijgen en levert gecombineerd 122 pk. Ook op het gebied van veiligheid is de C-HR onderscheidend, naast de al genoemde standaard adaptive cruise control is de Coupé-High Rider uit te rusten met innovatieve technieken als een grootlichtassistent, voetgangersdetectie en waarschuwt de auto je als je onbedoeld je rijbaan verlaat.

Kortom

De C-HR is zowel bijzonder als goed! De C-HR is verkrijgbaar vanaf € 24.995,-
www.toyota.nl


 

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jasper