Throwback Bossday: Usabilla
Throwback Bossday: Usabilla

Throwback Bossday: Usabilla

Redactie Baaz
Elke editie van Baaz laten wij drie startups aan het woord over hoe zij bouwen aan hun nieuwe bedrijf, welke obstakels ze moeten zien te tackelen en welke kansen zij voor de toekomst zien. We zijn benieuwd hoe het deze starters inmiddels vergaat en nemen opnieuw contact met ze op.

In 2009 richtte Paul Veugen Usabilla op. Deze onderneming biedt een aantal tools waarmee je op een gebruiksvriendelijke manier relevante feedback kunt verzamelen op een website. Toen we Paul twee jaar geleden spraken had hij grootse plannen om de Europese markt te veroveren. Is dat ook gelukt? We vroegen het aan ceo Marc van Agteren.

We spraken Paul in 2013, welke veranderingen en ontwikkelingen heeft Usabilla in die tijd doorgemaakt?

‘Er is behoorlijk veel veranderd. We zijn van startup uitgegroeid tot een goed draaiende organisatie. Ook hebben we een commerciëlere focus gekregen. De eerste nieuwe persoon die we aan hadden genomen, was een salespersoon voor de Nederlandse markt. Dat is mijn huidige business partner. Wij draaien samen de gehele organisatie die inmiddels uit 25 personen bestaat. Voordat de salesman er was, gingen we bijvoorbeeld nooit bij klanten op bezoek. Doordat we onder meer aan content marketing deden, kwamen de klanten naar ons toe en namen ze bepaalde services bij ons af. Wat we nu doen is actief op zoek naar klanten en bij de klanten langsgaan.’

In 2012 heb jij het stokje van Paul overgenomen. Waarom?

‘Ik ben in 2011 bij Usabilla gaan werken als cto. Een jaar later hebben we de hele organisatie omgegooid. We merkten dat we een commerciële slag moesten maken met het bedrijf. Paul houdt zich meer bezig met het ontwikkelen van innovatieve dingen en hij had andere ideeën voor nieuwe bedrijven. Dus hij is met een ander bedrijf begonnen. Ik heb toen het stokje overgenomen. We kennen elkaar al sinds 2003. Dat is wel fijn, want er moet wel vertrouwen zijn als je je eigen kindje overdraagt aan iemand anders.’

Paul vertelde ons dat Usabilla zich meer op de Europese markt wilde richten, want de meeste klanten zaten toen in de VS. Is dat gelukt?

‘Ja, dat is zeker gelukt. Op het gebied van onze website feedback software zijn we in Nederland marktleider. Omdat het hier heel goed gaat, zijn we ook in de landen om ons heen gaan kijken, zoals Engeland, Duitsland en Frankrijk. Toch houden we ook de VS in de gaten, we hebben daar sowieso nog klanten zitten. De Amerikaanse markt is bijna even groot als de gehele Europese markt. Het enige verschil is dat de Amerikaanse markt één grote markt is en de Europese markt gesegmenteerd is. Je hebt bijvoorbeeld met veel verschillende talen en culturen te maken, waardoor het in Europa moeilijker is om naar een bepaald land te gaan.’

Wat waren de belangrijkste leermomenten de afgelopen jaren?

‘Er zijn eigenlijk twee leermomenten geweest: goede focus en commercieel denken. Toen we in 2012 de organisatie kleiner maakten, bleven we met vijf mensen over. Hierdoor waren we echt gefocust, konden we goed samenwerken en het product steeds beter maken. Daarnaast merkten we ook dat sales ontzettend belangrijk was. Voorheen dachten we daar nooit aan, maar als we deze slag niet gemaakt hadden, waren we niet geweest waar we nu zijn.’

Hoe kijk je naar de toekomst van het bedrijf?

‘We willen ons product breder trekken. Binnenkort lanceren we feedback voor apps. Vorig jaar hebben we ook al een product ontwikkeld waarmee je feedback op e-mails kunt geven. We richten ons dus niet alleen meer op website feedback. Daarnaast willen we ook groeien op de internationale markt, daar werken we hard aan.’

Heb je nog tips voor de starters van nu?

‘Denk niet alleen aan je product, maar ook aan sales. Ook moet je je als startup goed focussen. Vaak heb je zoveel ideeën en wil je eigenlijk alles doen, maar als je alles doet, dan doe je niets honderd procent goed. Je doet alles maar half en daarmee red je het niet. Je moet gefocust zijn en snel kunnen switchen. Geef ook nooit op. Als je merkt dat een bepaald ding niet werkt, ga door en probeer iets anders.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie