Throwback Bossday: Limecraft: Flow
Throwback Bossday: Limecraft: Flow

Throwback Bossday: Limecraft: Flow

Redactie Baaz
Elke editie laten wij drie startups aan het woord over hoe zij bouwen aan hun nieuwe bedrijf, welke obstakels ze moeten zien te tackelen en welke kansen zij voor de toekomst zien. We zijn benieuwd hoe het deze starters inmiddels vergaat en nemen opnieuw contact met ze op.

Limecraft: Flow is een productietool waarin creatievelingen in de televisie-en filmproductie samen kunnen werken aan projecten. Maarten Verwaest startte Flow in 2010 samen met Nico Oorts en Dieter van Rijsselbergen. Toen we Maarten twee jaar geleden spraken, verwachtte hij dat er belangrijke investeerders op hun pad zouden komen. Wij zijn benieuwd of dat gelukt is.

We spraken je in 2013, welke veranderingen en ontwikkelingen heeft Limecraft: Flow sinds die tijd doorgemaakt?

'Het product vergt veel meer werk dan we voordien hadden ingeschat. We dachten dat we al een topproduct hadden, maar we moesten het veel langer fine-tunen om een goede match te vinden en om een businesscase voor de klant te maken. Je komt als startup in een grote markt met veel gevestigde spelers. Om het verschil te maken als jonge vennootschap moet je buitengewoon goed zijn en in alle aspecten uitblinken. We hebben er dus lang over gedaan om ons product op de markt te brengen. Maar het is gelukt! We hebben inmiddels grote platformen draaien in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en België. Begin 2013 zijn we door een metamorfose gegaan. We hebben de eerste klanten gezocht, het product nauwkeurig afgesteld en tot in de puntjes uitgewerkt. Nu komt het erop neer dat we zoveel mogelijk gelijkwaardige klanten vinden en het werk dat we gedaan hebben dupliceren.'

Je zei dat je hoopte op een belangrijke investering, is dit gebeurd?

'Voordat je met investeerders om de tafel kunt, moet je een aantal referentieklanten hebben. In augustus 2014 hadden we onze eerste grote referentieklant. We zijn nu een aantal klanten verder en kunnen onze zoektocht naar kapitaal verder doorzetten. Vorig jaar was dat nog niet mogelijk, omdat er te weinig commerciële tractie was. Ik denk dat dat een typisch probleem is waar starters op vastlopen. Ze gaan eigenlijk in de mist met plannen. Ze halen kapitaal op om een jaar ver te springen, stellen dan vast dat het product toch niet helemaal is wat ze zelf in gedachten hadden en gaan dan over de kop. Ik denk dat wij de flexibiliteit en de slagkracht getoond hebben om de product/costumer development tot het einde door te zetten. Nu zijn we pas klaar om naar een volgende kapitaalsronde te gaan.

Hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?

Lachend: 'Hard werken hè! Het team heeft een fantastische prestatie neergezet. Ik zou het zo nog een keer doen. Ik vind het een ongelooflijke uitdaging en ik ben blij dat we zo ver gekomen zijn. Maar het is onwaarschijnlijk hard werken en voortdurend context veranderen. Het is een topsport hoor. Het is een sprint en een marathon tegelijkertijd. Het was een hele grote uitdaging, maar ik denk wel dat we het gehaald hebben.'

Wat waren de belangrijkste leermomenten van de afgelopen jaren?

'Je moet als startend bedrijf je marketingstrategie kiezen in functie van het type oplossing. Je moet hier goed over nadenken. Met een nieuw product in een markt die nog ontwikkeld moet worden, kun je niet zomaar tien of twintig procent marketshare nemen. Je moet eerst het referentiekader creëren. We hadden geen vergelijkingen. Drie jaar lang zijn we achter de grootste broadcasters en bedrijven waar video's gemonteerd worden aangegaan, want we wilden die per se als referentie krijgen. Marktleiders zijn eerder conservatief en niet geneigd om risico's te nemen. Onze eerste grote klant in Groot-Brittannië was eigenlijk de nummer drie binnen het vakgebied van de marktleiders, maar zij hebben een extreem agressief businessmodel. Limecraft kan dingen die de sterkste concurrenten niet kunnen.'

Hoe kijk je nu naar de toekomst van het bedrijf?

'Ik denk dat we er nu goed voor staan. We zijn erin geslaagd om uit te breken en referenties op te bouwen in het buitenland. We beschikken over unieke technologie, waardoor Limecraft gemakkelijker toegang krijgt tot kapitaal. Het is nu aan ons om dat spel zo goed mogelijk te spelen en te verzilveren en dan zo snel mogelijk naar de Verenigde Staten te gaan. De schaal is daar groter. Het centrum van film is en blijft Los Angeles en voor televisie blijft dat New York. Half april gaan we naar de NAB-show (National Associa¬tion of Broadcasters) in Las Vegas. NAB heeft ons gevraagd om te participeren in het Sprockit programma. In dit programma worden twintig bedrijven geselecteerd om hun disruptief potentieel. Dat gaat ons heel veel pers opleveren en toegang tot de grote producers. Ons dossier wordt ingeleid bij de grote jongens, zoals Disney en 20th Century Fox.'

Hoe zit het met jullie omzetcijfers?

'We gaan dit jaar royaal boven de 1,2 miljoen. We hebben nu al 600 duizend euro order intake. De eerste drie klanten zijn het moeilijkst. Daarna moeten we onze omzet gemakkelijk kunnen verdubbelen, dus als we dit jaar effectief de 1,2 miljoen kunnen scoren, is het de ambitie van het management om vanaf volgend jaar onze omzet twee keer na elkaar te verdriedubbelen, year over year. Dat zou mogelijk moeten zijn.'

Heb je tot slot nog tips voor starters van nu?

'Misschien een dooddoener, maar misschien ook niet. Toeval bestaat niet. Toeval is het resultaat van zorgen dat je goed voorbereid bent en goed gestudeerd hebt en dan nog het doorzettingsvermogen hebt om het tot een goed einde te maken. Als een ondernemer slaagt, komt dat niet uit de lucht vallen. Dat is het resultaat van hard werken.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie