Startup wordt scale-up

Studytube: van randje afgrond naar miljoenenbedrijf

Homam Karimi en Gerhard Riphagen ervoeren tijdens hun studie rechten beperkingen in een opleiding: je krijgt uitleg, maakt huiswerk en gaat op voor een tentamen. De feedback die je krijgt is een punt of het aantal fouten, meer niet.

Dat moet en kan beter. Zodoende lanceerden ze een tentamentrainingsplatform gericht op rechtenstudenten. Een opstart voor een bedrijf dat uitgroeit naar een miljoenenonderneming met de naam Studytube.‘Op een gegeven moment evolueert een online tentamentrainingsplatform naar een fullblown learning-and development-oplossing waar beursgenoteerde bedrijven en MKB’ers gebruik van maken’, legt Homam uit. Die klanten krijgen met het platform van Studytube een centrale plek waar een volledig leeraanbod te vinden is, afgestemd op leerbehoefte, functie en niveau.

Groei

Voor het vinden van klanten gebruikt Studytube direct sales. ‘Daar zijn wij altijd heel goed in geweest. We belden vooral organisaties om ze ervan te overtuigen een demo af te nemen. Vervolgens geeft een account executive zo’n demo om hem uiteindelijk als klant binnen te halen. Dit model en de mechanieken blijken te werken voor ons. We zullen het blijven gebruiken om verder te groeien. De komende twee jaar willen we ieder jaar minimaal 200 procent groeien.’

Afgrond

De oprichters begonnen het bedrijf met goede moed, maar hadden het destijds wel moeilijk. ‘We hadden het geluk dat we studenten waren, dus dan heb je niet heel veel nodig. We betaalden in Maastricht 200 euro aan huur en 200 euro voor wat biertjes en spaghetti. Dat was de reden dat we het lang hebben volgehouden. Een product ontwikkelen en daar omzet uithalen is moeilijk. Ondanks dat we op een gegeven moment investeerders hadden, hebben we wel een paar keer aan de afgrond gestaan. Middels doorzettingskracht zijn we er doorheen gekomen, maar het had vier, vijf jaar geleden afgelopen kunnen zijn.’

Hetzelfde

Volgens Homam speelt de tijdgeest een belangrijke rol in het succes van Studytube. Het product was lang genoeg doorontwikkeld om serieuzere klanten aan boord te krijgen. Er kwamen meer afnemers bij en dat zorgde ervoor dat het bedrijf meer omzet boekte. Het zoeken naar kapitaal gaat zodoende een stuk makkelijker. Studytube haalde in zijn laatste investeringsronde nog twee miljoen euro op. ‘Je verhaal aan investeerders is dan: als jullie ons het geld geven, gaan we veel meer van hetzelfde doen. Dat is eigenlijk wat, ongeacht jouw product, het verhaal moet zijn.’

Overnames

In het verleden heeft Studytube te maken gehad met overnames die niet doorgingen. ‘Heel vroeg hebben we een keer gekeken naar het overnemen van een klein bedrijfje. We zijn blij dat dat niet gelukt is, omdat we dan nu vooral in het onderwijs actief zouden zijn. Daarna heeft een partij uit Nederland bij ons aangeklopt die ons mogelijk wilde overnemen. Toen vonden er gesprekken plaats om de mogelijkheden af te tasten. Wij vonden het te vroeg. Uiteindelijk is het helemaal niet aantrekkelijk om in deze fase overgenomen te worden. Het was zo moeilijk om te komen waar we nu zijn.’

Oplossing

Toen verkopers grote deals binnenhaalden realiseerde Homam zich dat Studytube uit kan groeien tot iets groots. ‘Daarmee heb je eigenlijk bewezen dat het meer is dan alleen founder-sales. Bij de laatste 15 deals waarin we betrokken waren, kregen we de bevestiging omdat we die wonnen. Op het moment dat je keer op keer wint van mensen die een zelfde soort oplossing voor een probleem bieden, dan denk je: wow, we hebben een veel betere oplossing dan de rest van de markt.’

Tip voor de starter

Het is verbazingwekkend hoe vaak je onderbuikgevoel gelijk heeft. Soms geef je iemand het voordeel van de twijfel omdat je heel graag wil dat diegene een goede medewerker wordt, maar heb je diep van binnen twijfels. Eigenlijk moet je altijd op dat gevoel afgaan.

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry