Scoren met Google+
'Google+ is méér dan het Facebookequivalent uit de familie van Google’

Scoren met Google+

Redactie Baaz
Google+ is het sociale medium een must voor ondernemers. Niet alleen omdat de groeispurt nog niet over z’n hoogtepunt heen is, maar vooral omdat het zo lekker in de zoekmachine scoort. Nederlands allereerste Google+ deskundige Brendan Thesingh vertelt er meer over.

Internetgigant Google vulde in juni 2011 haar al alles behalve bescheiden digitale portefeuille aan met een sociaal medium. ‘Google had vroeger de deal met Facebook en Twitter dat ze hun posts konden indexeren. Die samenwerking werd echter stopgezet. Aangezien Google sociale signalen belangrijk vindt, was dat één van de redenen om zelf een sociaal medium te lanceren’, legt Brendan de ontstaansgeschiedenis van Google+ uit.

Oorspronkelijk kon je alleen met een uitnodiging het platform op, later werd het openbaar. ‘Toen ik in juli dat jaar werd uitgenodigd ben ik er gelijk mee aan de slag gegaan. Ik vond het zo leuk om te doen, dat ik er elke dag mee bezig ben geweest. Nu heb ik 40.000 volgers en adviseer ik erover.’

Google+: Juist voor ondernemers

Doordat berichten op Google+ wél worden opgepakt door de zoekmachine, transformeert het plotsklaps tot een gedenkwaardige tool voor wie nauwlettend met SEO bezig is – en dat is nagenoeg elk bedrijf, anno 2014. ‘Je kunt iets posten op Facebook en dat kunnen vijfduizend mensen liken, maar morgen zijn ze het vergeten. Op Google+ hebben misschien niet hetzelfde aantal mensen het geliked, maar het is wel altijd weer terug te vinden’, legt Brendan het voordeel uit. ‘Alles wat je in Google+ openbaar zet, wordt ook vrijwel direct geïndexeerd en door de zoekmachine gevonden.’

Google+ heeft geen reputatie zoals bijvoorbeeld LinkedIn, maar het kan volgens de deskundige juist bij uitstek een medium voor ondernemers zijn. ‘Mijn moeder zegt altijd: “Facebook is De Telegraaf en Google+ is de Volkskrant.” Wat ze daarmee wil zeggen is dat iedereen die op Facebook zit, voornamelijk foto’s deelt van schattige dieren en baby’s. Ik wil niet beweren dat je dat op Google+ niet ziet, maar het is toch allemaal wat diepgaander, iets meer techy en nerdy.’ Dat je op Google+ niet kunt adverteren, wuift hij ook weg. ‘De vraag is of mensen op Facebook zitten te wachten op die advertentie waar je zojuist tweeduizend euro voor hebt neergeteld. Als je op Google+ als onderneming ertussen kunt komen, heb je een grotere kans dat je de aandacht krijgt waar je naar op zoek ben.’

Geen enorme klap

In de wandelgangen wordt 2014 wel eens tot ‘het jaar van Google+’ gedoopt. Zo’ n vaart zal het niet lopen, denkt Brendan: ‘Ik verwacht geen enorme klap van mensen die denken: nú ga ik overstappen. Ik zie wel dat het gaat groeien, maar dat zal heel geleidelijk gaan. Ik voorspel dat over een jaartje of twee iedereen het heeft en denkt, maar we gebruikten het toch altijd al wel?’ Waar het succes van het platform ook van afhangt, is dat mensen moeten inzien dat het méér is dan het Facebook-equivalent uit de familie van Google. ‘Want dat zeggen mensen dan als ik ze op straat spreek’, verklaart Brendan. ‘Het is best een lang verhaal, dus je krijgt het niet altijd bij ze naar binnen. Maar je hebt zoveel extra’s: Hangouts, je wordt in de zoekmachine gevonden, de leuke tools, het delen van foto’s is prachtig. En dan heb ik het nog niet eens over de integratie met andere Google-diensten.’

Tips voor ondernemers

Maak een bedrijfspagina aan

Maak(naast een persoonlijk profiel) een aparte bedrijfspagina aan, tipt Brendan. ‘Zet daar gewoon alles op wat je over jezelf kunt vertellen en maak het zo uitgebreid mogelijk, want ook dat is allemaal indexeerbaar. Vermeld wat je kunt vermelden.’ Het lijkt een dooddoener, maar sla daar ook weer niet in door. ‘Het moet natuurlijk wel enigszins prettig leesbaar blijven. Knal het er niet alleen voor de zoekmachineoptimalisatie op.’

Kopieer content van andere social media

‘Schroom niet om content van andere social media zo te kopiëren en te plakken en op Google+ te gooien. Dat is het eenvoudigste wat je kunt doen en kost bijna geen tijd.’ Niet alleen zorg je zo dat er activiteit op jouw pagina plaatsvindt, maar – daar hebben we het weer – bij Google+ wordt het geïndexeerd en is diezelfde content dus altijd weer terug te vinden.

Kies indien mogelijk voor een lokale pagina

De lokale ondernemer doet er goed aan om ook een dito pagina aan te maken. ‘Maar dat kan ook als je bijvoorbeeld lokale vestigingen hebt. Dan word je namelijk vermeld in Google Maps en ben je heel makkelijk vindbaar. Mensen zoeken doorgaans toch op regio.’

Verzamel volgers

‘Je hoeft niet héél veel volgers te hebben, maar een aantal is wel nodig. Voor sommige dingen gelden namelijk regels, om je YouTube-account te koppelen bijvoorbeeld, daarvoor moet je honderd plusjes hebben. Ook scoor je hoger in de zoekresultaten met meer volgers.’ Hoe kom je aan die volgers? ‘Meld op alle kanalen die je hebt dat je op Google+ zit en verbind er een leuke actie aan. En net zoals dat werkt bij andere social media, ga anderen volgen.’

Experimenteer met Hangouts

Met Google Hangouts voer je live videogesprekken. ‘Je kunt één op één bellen, vergelijkbaar met Skype, maar ook met een groep. Dat is eigenlijk een soort conference call en is zo ingericht dat het naadloos verloopt. Toen ik nog bij Microsoft werkte deden we niet anders. Daarnaast heb je nog hangout on air, waar je een soort televisieuitzending mee kunt maken.’ Duik er niet gelijk bovenop, adviseert Brendan. ‘Ga er eerst mee experimenteren en kijk even wat je er allemaal mee kunt.’

Brendan Thesingh Functie Google+ Consultant bij Thesingh Digital Consultancy sinds 2012.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie