Review: Lexus LS600h LWB “25th edition”
Review: Lexus LS600h LWB “25th edition”

Review: Lexus LS600h LWB “25th edition”

Redactie Baaz
Altijd ben ik een groot liefhebber geweest van grote auto’s, ook wel limousines genoemd. Of ik nou voorin zit of achterin, ik houd van deze ‘zoevers” zoals ik ze noem. Ze zijn snel, hebben uitstraling, dwingen respect af en geven de bestuurder en passagiers gewoon een uitermate veilig gevoel. Vaak “weggelegd” voor de wat meer welgestelden onder u, CEO’s of geslaagde ondernemers.

Het is mij dus een voorrecht om mijzelf weer eens een aantal dagen te mogen verplaatsen in de “krachtigste full hybrid sedan ter wereld”, aldus Lexus zelf. Krachtig is de auto zeker. De 5.0 V8 benzinemotor levert 394 PK en de elektromotor doet daar nog eens 224 PK bovenop. Nou mag je niet zomaar PK’s optellen want zo werkt dat niet maar het gecombineerd vermogen komt uit op een hele forse 445 PK. Goed om deze 2205 kilo’s wegende limo in een kleine 6 seconden naar de 100 km per uur te krijgen. Best zuinig ook met een gecombineerd verbruik van 8,6 liter per 100 km.

Nu, een kwart eeuw later, ontwikkelt Lexus nog altijd met dezelfde ambitie al haar modellen. De Lexus-range omvat in 2015 in Nederland de CT, IS, NX, GS, RX, RC en LS. Nu dus tijdelijk allemaal met rijk uitgevoerde “25th editions”. Dat houdt in bij het door ons gereden vlaggenschip (en die is heel eerlijk echt full-options) ook nog eens het Safety Pack President, Nightview, een geheel met leder bekleed dashboard, speciaal Black & Saddle Tan interieur en 19 inch velgen met holle spaken.

En wie in de LS 600h met lange wielbasis rijdt (u raadt het al) wordt ook nog eens verwend met het Rear Seat Relaxation. Mede hierom zit ik dus veel achterin. Maar naast deze lekkere stoelmassage hoor je in deze verlengde Lexus gewoon achterin te zitten en met chauffeur te rijden. Het ziet er gewoon niet uit als je in je eentje achter het stuur zit.

Verder is de nieuwste LS op 3000 punten verbeterd. Zo beschikt u over 's werelds breedste multimedia display, revolutionaire climate control en het baanbrekende Advanced Pre-Crash System. Het zelfverzekerde, stoere design met de in chroom gevatte, trapeziumvormige grille springt direct in het oog. De LS 600h Hybrid is bovendien de eerste Lexus met LED-technologie voor alle exterieurverlichting. Toch vind ik het interieur achterhaalt en laat ik mijzelf inmiddels niet meer uit over het niet prettige navigatiesysteem en dan druk ik mijzelf mild uit.

Maar laat ik nou niet negatief eindigen want een (hele stille) zoever is dit wel en zo kan je nog beter genieten van het prachtige geluid dat het Mark Levinson ten gehore brengt. Dus laat je rijden, ga achterover liggen, massage aan en geniet..!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie