Onlinemarketing met Pinterest
Pinterest is een snelgroeiende social media. Hoe kun je deze website gebruiken voor online marketing?

Onlinemarketing met Pinterest

Redactie Baaz
Pinterest is een snelgroeiende social media. Hoe kun je deze website gebruiken voor onlinemarketing?

Prikbord

Pinterest is een website waar plaatjes op gedeeld worden. Dit zijn foto’s van sport, bruiloften, kleding, kunst, enzovoort. Als plaatje is, kan het op Pinterest. Maar ook teksten zijn welkom, complete websites zelfs. Allemaal in de vorm van een 'Pin.' Een Pin is een post, zoals je die ook op andere social media hebt. De gehele lay-out van de website lijkt wat op een prikbord en daar is het dan ook op geïnspireerd. Je kunt zelf een bord aanmaken met daarop alles wat jij interessant vindt. Hoeveel borden je aanmaakt ligt aan jezelf en veel mensen hebben een bord per thema. Uit een onderzoek van Semiocast blijkt dat er 70 miljoen gebruikers op Pinterest zijn. Volgens datzelfde onderzoek staat Nederland op de achtste plaats op de lijst van gebruikers per land. Dat is dus een behoorlijke groep mensen die je kunt bereiken.

Zakelijk

Pinterest is ook te gebruiken op zakelijk gebied. Het is tegenwoordig mogelijk om als bedrijf een account aan te maken op de website. Hier kun je bijvoorbeeld pins mee promoten en je krijgt analytics om te zien hoe je pins het doen. Het is zelfs mogelijk om een winkel te openen via Pinterest. Maar je hoeft niet alleen op vanaf Pinterest zelf reclame te maken, je kunt anderen het ook voor je laten doen. Maak bijvoorbeeld een 'Follow' of een 'Pin It' button voor jouw website. Mensen zijn op die manier, net als op Facebook en Twitter, sneller geneigd om jouw website, artikel of pagina te delen en je website te volgen. Ook kun je mensen vragen om een foto te pinnen waar ze met jouw product of merk opstaan. Vraag ze of ze je willen taggen en je kunt zo’n foto ook opnieuw pinnen. Met verschillende borden kun je binnen allerlei thema’s, relevant aan jouw bedrijf, pinnen. Mensen kunnen deze borden volgen, waardoor je publiek groeit. Bij elke pin die je plaatst kun je een link toevoegen, link dus terug naar je website.

Content

Natuurlijk is het verstandig om te bedenken wat je dan gaan pinnen. Een aantal voorbeelden zijn infographics, statistieken van je bedrijf op een visuele manier uitgebeeld, tips die relevant zijn aan je zaak of mensen die werken aan het volgende product. Dit zijn allemaal dingen die je publiek groter kunnen maken en jouw bedrijf bekender. Zoek op Pinterest ook naar wat mensen over jou pinnen, dat geeft je een idee van hoe je bedrijf het doet op dit sociale medium. Zoeken op jouw bedrijf kan heel makkelijk door de volgende URL te gebruiken: Pinterest.com/source/websitevanjouwbedrijf/.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie