Scoor en val online op

Online als jouw ultieme platform

ZZP
Bart Remmers
Ook – of juist vooral – de ZZP'er kan en mag de marketing niet vergeten. Toch is het budget daarvoor krap of zelfs helemaal afwezig. Toch kan je online voor vrij weinig geld jezelf en/of je product en dienst slim in de schijnwerpers zetten. We geven je enkele tips.

De beste reclame ben jezelf. Het klinkt misschien als een rafelig cliché, maar niets is minder waar. Je kunt duizenden euro's in marketing pompen, maar wanneer je geleverde product of dienst naadje pet is, kunnen al die duurbetaalde euro's direct in een putje geslingerd worden.

Dus basisregel nummer 1 – zeker voor ZZP'ers – is altijd dat je start met een hoge kwaliteit van alles wat je levert. Of dat nu teksten zijn die je schrijft, catering die je verzorgt of muren door jou in de plamuur gezet. Jouw hoogstaande werk zal het allerbeste visitekaartje zijn. Via mond-tot-mondreclame kom je een stuk eenvoudiger aan die volgende opdracht op opdrachtgever.

Perfect. De basis ligt er. Maar je zult nog meer willen doen wil jij beter opvallen in het enorme bos van ZZP'ers dat ons mooie ondernemende landje telt. Zet daarom je bestaande opdrachtgevers in. Wees niet verlegen, vraag ze gerust of ze jouw naam her en der willen laten vallen. Nog slimmer: laat een stapeltje visitekaartjes achter om ze door derden uit te laten delen. Op die manier bouw jij met behulp van anderen een steeds groter netwerk van (potentiele) klanten op. Klanten die jou wellicht niet stante pede zullen bellen of mailen met klussen, maar het kaartje achter de hand houden voor toekomstige opdrachten.

LinkedIn en andere sociale media

Dit artikel gaat voor het belangrijkste deel over het inzetten van online. Want juist dat medium is in veel gevallen helemaal gratis of voordelig in gebruik, zeker ook voor zelfstandigen. We noemden de ouderwetse kartonnen visitekaartjes en het netwerken al, zie het wereldwijde web als een groot visitekaartje en netwerk dat jou als ZZP'er vele stappen (en opdrachtgevers) verder kan helpen.

LinkedIn blijft het belangrijkste social mediaplatform, zeker voor zelfstandigen. Al was het maar vanwege de adviezen van marketeers die als paddenstoelen uit de grond schieten. Deze marketeers zoeken altijd nieuwe manieren voor informeren en inspireren om het publiek uiteindelijk aan te sporen tot actie. Veel kan er geleerd worden van deze specialisten. 

Zo kwam de website TopRank Marketing recent met twintig zeer handige LinkedIn-pagina's om te volgen. Onder meer succesvolle marketeers in influence marketing, globale sociale media en contentmarketing zijn in de lijst opgenomen. Door de volledige lijst op LinkedIn te volgen kom jij vast en zeker op nieuwe ideeën om jezelf en je product en/of dienst op te laten vallen bij de buitenwacht. 

Mythes

Let wel op: LinkedIn herbergt ook enkele valkuilen waar je als ondernemer op moet letten! Focus je ook op de marketing en push-marketingactiviteiten die direct yield opleveren en gebruik het sociale medium niet alleen om merkbewustzijn te stimuleren. 

Het is een absolute mythe dat LinkedIn er alleen voor verkooppitches van lage kwaliteit is en kwetsbaar is voor spam en ongevraagde verkoop. Niet waar. In werkelijkheid ontwikkelen veel netwerken langdurige en duurzame relaties op LinkedIn, vooral in de uiteenlopende discussiegroepen die verantwoordelijk zijn voor 96 procent van de posts en 86 procent van de conversies op dit platform. Startupondernemers en zelfstandigen moeten LinkedIn benaderen alsof ze face-to-face aan het netwerken zijn.     

Een andere mythe is dat LinkedIn vooral geschikt is om online contact te maken met offline contacten. Niet waar natuurlijk, niet online met vreemden praten is een gebod voor kinderen, niet voor internetondernemers. Echter, overdrijf niet. Kijk uit dat je niet op een stalker gaat lijken. Dat is dodelijk voor je naam en business.

Tot slot: uit een Amerikaanse studie blijkt dat 74 procent van een groep internetgebruikers informatieve content van een organisatie waardeert en vertrouwt. Totdat de organisatie over zichzelf begint en de discussie richting verkoop duwt. Dan neemt het vertrouwen snel af. Ondernemingen doen er dan ook verstandig aan om ook, en misschien zelfs wel vooral, over andere gelijksoortige ondernemingen binnen hun sector, interessegebied of niche te spreken. Dit wekt nog meer de indruk van professionele onpartijdigheid dan wanneer een organisatie uitsluitend over zichzelf spreekt. Potentiele online klanten zijn niet achterlijk en hebben vrij snel in de gaten wanneer een onderneming doorzichtige marketingstrategieën op ze toepast. 

Vergeet de e-mail niet

Een ander zo goed als gratis online marketingtool is en blijft natuurlijk een gedegen en helderende e-mail. Dus verval niet in op spam gelijkende mailtjes die direct in de digitale prullenbak verdwijnen. Het is daarom belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden, zodat het resultaat in de toekomst bevredigend is.

Onderzoek

Voordat je een potentiële klant benadert, is het verstandig om hem eerst te onderzoeken. Daarvoor kun je bijvoorbeeld LinkedIn, Google en YouTube gebruiken. Dit geeft het voordeel dat je weet wat de klant wil en je leert zijn karakter kennen. 

Sherpa

Grote bedrijven kennen voormalig bestuurders die overstapten naar een andere onderneming of met pensioen gingen, in het Engels ook wel ‘sherpa's’ genoemd. Benader deze personen zodat zij jou alle trucs voor meer succes leren.

Lengte

Voor jou als specialist is een lang verhaal hartstikke boeiend, maar een ontvanger zit daar niet op te wachten. Respecteer de statistieken door het korthouden van de e-mail. Het eerder gepleegde onderzoek laat je bij deze stap het verhaal personaliseren.

Actie

Veel e-mails gaan de fout in door tien acties tegelijkertijd van de ontvanger te verlangen. Dit soort e-mails belanden vaak in de prullenbak of worden niet eens gelezen. Houd het direct met een afsluiting zoals: ‘ik wil je dit graag in een kort gesprek toelichten.’

De online marketingmachine

Je hebt een prachtige website met professionele foto’s en leuke teksten, en hebt al je relaties daarop geattendeerd. Maar het blijft stil... Ondernemer Bart van den Belt maakte precies hetzelfde mee en liet het er niet bij zitten. De afgelopen tien jaar verdiepte hij zich in alle aspecten van online marketing en ontwikkelde een strategie waarmee hij een stabiele stroom van klanten trekt en verzekerd is van goede inkomsten.   

In zijn in maart verschenen boek 'De online marketingmachine' laat Bart stap voor stap zien hoe je alle onderdelen van online marketing samenvoegt tot een ijzersterke, geoliede machine. Met een goed ingerichte website, slimme contentmarketing, blogs en e-mailmarketing trek je de juiste klanten, die weer nieuwe klanten aanbrengen.
 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart