Ondernemer, neem tijd om te innoveren!
Arno Jellema: 'Ondernemer, neem tijd om te innoveren!'

Ondernemer, neem tijd om te innoveren!

Redactie Baaz

Nederlandse ondernemers zijn harde werkers. Werkweken van zestig, tachtig uur zijn voor velen van hen niets bijzonders. Ze hebben vaak het probleem dat ze maar in één ding echt goed zijn, als een goochelaar met maar één truc.

Als de zaken tegenzitten, gaan ondernemers gewoon nog meer meters maken op het bekende gebaande pad. Maar hard werken is in economisch moeilijke tijden niet meer genoeg. Ondernemers moeten gaan begrijpen dat ze iets extra’s zullen moeten brengen. Daarvoor moet tijd vrijgemaakt worden, tijd voor reflectie en tijd om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Dat kan alleen door dingen los te laten, door afstand te nemen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Een ondernemer houdt immers graag de macht en blijft zich met alles in zijn onderneming bemoeien. Negen van de tien ondernemers maakt die fout, waardoor innovatie onderaan de prioriteitenlijst terecht komt.

Hoe komt het toch dat bedrijven in bijvoorbeeld de Verenigde Staten zoveel initiatiefrijker en innovatiever zijn? Dat is een cultuurkwestie. In de VS mag je als ondernemer fouten maken. Je mag eens iets proberen en genadeloos onderuit gaan. Niemand zal je nawijzen of het tegen je gebruiken. De zo opgedane kennis en ervaring geeft de ondernemer als het ware een extra dimensie – waardoor het uiteindelijk lukt een succesvol product of dienst in de markt te zetten. Of de aandelen voor een aantrekkelijk bedrag te verkopen aan een van de grote bedrijven – en weer opnieuw te beginnen.

President Obama windt er geen doekjes om: ‘Amerika’s toekomstige economische groei en internationale concurrentiepositie hangt af van ons vermogen om te innoveren. We kunnen de banen en industrieën van de toekomst creëren door te doen wat Amerika het best kan – investeren in de creativiteit en voorstellingsvermogen van onze mensen’.

Gek genoeg reikt ook hier de Amerikaanse arm ver: er zijn uitblinkende jonge Nederlandse studenten die worden uitgenodigd hun potentieel aan baanbrekende ideeën samen met Amerikaanse begeleiders verder uit te bouwen, een soort innovatie-beurs. ‘Wat ik heb geleerd in Amerika is om boven alles onconventioneel te denken. Dat is ook de tip die ik nu mee kan geven aan andere starters: kijk niet alleen naar mogelijkheden binnen de kaders en regels die en masse worden gevolgd. De mooiste innovaties komen vanuit dwarsdenkers en mensen die hun eigen geloof en wil naadloos volgen’, zegt prijswinnaar Steven Lammertink in een blog.

Maar in Nederland staat het niet best op je cv om een keer onderuit te zijn gegaan, zeker niet als het om kredietaanvragen gaat, hoe goed het businessplan ook is. Diezelfde bankier draait in moeilijke tijden, juist als de ondernemer het echt nodig heeft, zo de geldkraan dicht. Want ook hij mag geen fouten maken.

In onze cultuur betekent ondernemen eigenlijk het voorkomen van fouten en in het verlengde ervan het vermijden van risico’s. Met als gevolg: ondernemers die maar blijven doorhollen over veilige wegen op bekend terrein, zo de kansen op innovatie - en dus overleven - voorbij snellend. Ondernemer, neem tijd om te innoveren!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie