Nederland storingsland: mkb moet hoognodig maatregelen nemen
Mkb: neem maatregelen tegen stroom- en netwerkstoringen

Nederland storingsland: mkb moet hoognodig maatregelen nemen

Redactie Baaz
In 2013 hadden we in Nederland te maken met in totaal 38 storingen in het Nederlandse telecomverkeer. Honderdduizenden mensen werden hier de dupe van.

De storingen veroorzaakten talloze problemen, onder andere bij hulpverleningsdiensten, het openbaar vervoer en het betalingsverkeer. Ook gingen bedrijfsgegevens verloren. Nederland Storingsland, kunnen we dus wel zeggen. Wat echter opvalt, is dat met name het mkb nauwelijks maatregelen neemt om zich tegen dit soort problemen te beschermen. Waarom eigenlijk niet?

Een van de grootste en bekendste netwerkstoringen is die van Vodafone in 2012. Vanwege een brand in het datacenter konden mensen dagenlang in heel Nederland en zelfs in het buitenland niet bellen, mobiel internetten en sms’en. Uiteindelijk hadden 5,3 miljoen mensen last van de storing. Het heeft Vodafone veel negatieve publiciteit opgeleverd en op social media stak een storm aan kritiek op.

Klein datacenter, grote gevolgen

De storing ontstond door een brand in het pand naast het datacenter van Vodafone. De apparatuur van Vodafone werd alsnog vernietigd door onder andere het bluswater en brand die via het dak oversloeg in het datacenter. Het wegvallen van dit knooppunt bleek desastreus: alle systemen die samen zo’n zevenhonderd zendmasten aanstuurden, gingen down.

Het netwerkverkeer werd weliswaar omgeleid, maar daar was de rest van het netwerk duidelijk niet op berekend. Het resultaat was een sneeuwbaleffect van almaar meer storingen in het netwerkverkeer.

Draadloze revolutie

Onze maatschappij is zwaar afhankelijk van het dataverkeer. Storingen in het elektriciteitsnet veroorzaken dan ook veel ellende. Onderzoek heeft aangetoond dat storingen in 25 procent van de gevallen leiden tot blijvende schade aan computer- of randapparatuur. Bij meer dan 60 procent van de storingen is sprake van verlies van gegevens. Voor de continuïteit van een onderneming zijn dit zeer bedreigende cijfers.

Desondanks laat het mkb zich nog steeds verrassen door stroom- en netwerkstoringen. Dat is op zich ook niet zo vreemd, want kleinere bedrijven beschikken niet over een grote IT-afdeling en zijn technologisch dus vaak minder goed onderlegd. Daardoor zien ze de consequenties van een storing in het telecomnetwerk of de stroomvoorziening minder goed in. Pas als het kwaad al is geschied, ondernemen ze actie. Maar dan is het al te laat.

Telekwetsbaarheid

In het jaarverslag ‘Staat van de Ether 2013’ waarschuwt het Agentschap Telecom het mkb voor wat men noemt: ’telekwetsbaarheid’. Niet alleen de overheid en de telecomproviders moeten maatregelen nemen tegen mogelijke storingen. Ook bedrijven zelf zijn verantwoordelijk. Elk netwerk kan op een gegeven moment uitvallen en dit hoeft niet per se een technische oorzaak te hebben. Ook het weer kan bijvoorbeeld van invloed zijn. Het is dus van essentieel belang om te zorgen voor bijvoorbeeld een noodstroomvoorziening. Denk aan een noodaggregaat of een UPS-systeem. Hiermee kunnen systemen correct afgesloten worden, zodat organisaties schade aan de apparatuur en het verlies van data kunnen voorkomen. Maar denk ook aan dubbel uitgevoerde telecomnetwerken. Storingen kunnen zich nu eenmaal altijd voor doen. De beste bescherming daartegen is preventie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie