Minder bonussen voor bedrijfsleven

Dit jaar zal een op de drie Nederlanders een minder riante bonus krijgen. Dat blijkt uit het Nationaal Beloningsonderzoek. De commerciële dienstverlening keert door de crisis minder uit, non-profit organisaties als de overheid doen iets aan het bonusbeleid zelf.

HR-adviesbureau Human Capital Group gaf opdracht tot het Nationaal Beloningsonderzoek. Zestig middelgrote organisaties die zo'n 17.000 personeelsleden vertegenwoordigen werden aan de tand gevoeld over hun bonusbestedingen in de toekomst. Uit het resultaat blijkt dat een derde van de respondenten een versobering van de bonussen onontkoombaar acht.

Hoe er met de bonussen wordt omgesprongen, verschilt sterk per sector. Voor de commerciële dienstverlening geldt dat de verlaging van de bonussen op zo'n 47 procent wordt geschat. Oorzaak? De crisis, en dat is volgens Ernst-Jan Bergman van Human Capital Group wel logisch:  'Deze bonusregelingen ademen mee met de beweging in de markt. Als de markt tegenvalt, is ook de bonus lager.'

Non-profit organisaties zien ook minder mogelijkheden tot het uitkeren van bonussen, maar gaan met die wetenschap anders om. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat veertig procent van deze organisaties het bonusbeleid zelf gaan aanpakken door de maximale bonusbedragen te verlagen of af te schaffen. In weer een andere branche, industrie, handel en transport, houden de organisaties wel weer vast aan de bonusregeling. Meer dan 86% vindt een versobering van het beleid niet verstandig. Bergman: 'Deze ondernemingen zien de koppeling tussen beloning en prestaties nog altijd als een belangrijk motivatie- en sturingsmiddel. Ook wordt de bonus als een belangrijke inkomenscomponent gezien om medewerkers aan te trekken en te behouden.' Bergman zegt zich overigens te kunnen voorstellen dat deze mentaliteit verandert met de verjonging van het personeel dat werkzaam is in de branche.

De vraag is wat een betere strategie is, de bonussen dit jaar naar beneden bijstellen of de het gehele bonusbeleid op de schop nemen. Ernst-Jan Bergman vindt het vreemd dat er in de commerciële dienstverlening geen structurele en inhoudelijke veranderingen in het beleid worden genoemd.'Je zou verwachten dat bedrijven, gezien de felle bonusdiscussie, het bonusbeleid inhoudelijk aanpassen zodat we in betere tijden niet opnieuw met exorbitante bonussen te maken krijgen. Zij zouden zich meer moeten richten op lange termijn doelstellingen en de nadruk leggen op collectieve in plaats van individuele doelstellingen. Hiermee voorkom je dat werknemers onnodige risico’s nemen om een hoge bonus op te strijken, want dat loont niet meer. Men roept wel dat verandering nodig is, maar in de praktijk zien we daar niet veel van terug'.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
Geef de karakters in die u in de afbeelding ziet. (verify using audio)
Neem de tekens uit het bovenstaande figuur over. Waneer de tekens niet duidelijk zijn, kunt u het formulier verzenden om een nieuw figuur weer te geven. De tekens zijn niet hoofdlettergevoelig.