'De ICT’er steekt met het zweet op zijn voorhoofd steeds meer uren in het tevreden stellen van de opdrachtgever'

Meerwerk: zo voorkom je een discussie

Ik zie vaak dat zelfstandigen eindeloos doorgaan met het kosteloos doorvoeren van wijzigingen. Ik kan mij voorstellen dat dat wel één van de grootste valkuilen van zelfstandigen is. Meestal sluipt het gevaar er tijdens het proces gewoon in. In eerste instantie ben je heel blij met het binnenslepen van een nieuwe opdracht. De handen kunnen uit de mouwen. Maar dan begint de ellende.

Inzichten

Neem bijvoorbeeld een zelfstandige ICT’er. Met de opdrachtgever is besproken wat deze wenst te doen met het product dat uiteindelijk moet worden opgeleverd en wanneer het ‘live’ moet. Maar gaandeweg komt de opdrachtgever er achter dat het product ietsje anders ingericht moet worden dan oorspronkelijk is besproken. En hij vindt bepaalde onderdelen toch minder mooi of minder handig als ze eenmaal gevisualiseerd zijn.

Er zijn dus nog wat hobbels te nemen. Daarnaast komt de ICT’er zelf vaak ook nog tot voortschrijdende inzichten. En die heeft daarbij de plicht om het werk naar de eisen van goed vakmanschap uit te voeren.

Kosteloos uitvoeren

Kortom: meerwerk. De ICT’er steekt met het zweet op zijn voorhoofd steeds meer uren in het tevreden stellen van de opdrachtgever. Hij gaat er in al zijn onschuld van uit dat de opdrachtgever vast wel begrijpt dat deze meeruren voor zijn rekening komen. Je kunt moeilijk eindeloos doorgaan met het kosteloos uitvoeren van wijzigingen en je hoort voor meerwerk een redelijke prijs te ontvangen. En tsja, ook de datum van oplevering komt onder druk te staan. Die blijkt zelfs niet meer haalbaar.

Maar de opdrachtopgever begrijpt dat vast ook wel. Die wil toch zelf al die aanpassingen? Helaas, de opdrachtgever denkt er heel anders over. Die is niet zo begripvol en blijkt helemaal niet bereid om meerkosten te betalen. Sterker nog: hij trekt de stekker uit het project. Hij doet er zelfs nog een schepje bovenop. Hij vordert schadevergoeding wegens wanprestatie! Terwijl er zelfs meer is gedaan dan afgesproken.

Klem zitten

En daar sta je dan als zelfstandige ICT’er. Wat nu? Geen heldere overeenkomst. Geen bewijs dat aan alle verplichtingen is voldaan. Geen poot om op te staan. Makkelijker is het voor de opdrachtgever. Er staat een datum die is verstreken en hij heeft geen product naar tevredenheid. De opdrachtgever staat op winst. De zelfstandig ICT'er zit klem.

Heldere opdracht

Het goede nieuws is dat je als zelfstandige kunt voorkomen dat je hoofd in de strop komt te hangen. Een heldere offerte en opdrachtbevestiging doen wonderen. En ook een gedegen set algemene voorwaarden waarin termijnen nimmer fataal zijn, de aansprakelijk beperkt wordt, meerwerk uitdrukkelijk wordt omschreven en oplevering door acceptatietesten geschiedt, zijn de ingrediënten voor een recept van een heldere opdracht.

afbeelding van Ramon van Lieshout

Ramon van Lieshout | Jurist bij Flexx van DAS

Ramon is jurist bij Flexx van DAS. Hij biedt hulp bij arbeidszaken en contractuele geschillen over onroerend goed. Hij werkt zowel voor ondernemers als particulieren en helpt ze bij ontslag, loonvorderingen, arbeidsvoorwaarden, arbeidsongeschiktheid, huurovereenkomsten en koop/verkoop van woning en burenzaken.

Bekijk alle artikelen van Ramon