Maak kennis met kickstarter Flex-Appeal

Maak kennis met kickstarter Flex-Appeal

Redactie Baaz

Een briljant idee, geboren uit frustratie. Dat is het begin van startup Flex-Appeal in een notendop.

Tweeënhalf jaar geleden hadden bedenkers Ruben Wieman en Vincent de Wit nog een bijbaantje waarin ze zich mateloos ergerden aan de inflexibele roosters. Wilden ze een dienst ruilen, dan moesten ze zelf voor vervanging zorgen. En dat betekent: appen, mailen, bellen en Facebooken. Een tijdrovend karwei. Waarom bestaat er niet één communicatieplatform waarop je alles kunt regelen? Het idee voor Flex-Appeal was geboren.

'In bedrijven met veel scholieren en studenten worden de medewerkers weken van tevoren ingeroosterd. Als je als medewerker dan toch niet kan werken, dan ben je uren bezig met het WhatsAppen, bellen en mailen naar andere collega's om te vragen of ze je shift willen overnemen. Een dienst ruilen kost dus veel tijd en energie. In essentie is het een communicatieprobleem, en zo ontstond het idee om een enkel communicatieplatform te creëren waarop je snel, eenvoudig en doeltreffend kunt communiceren.'

Superonoverzichtelijk

Binnen veel bedrijven en supermarkten met een groot aantal medewerkers gaat alle communicatie via WhatsApp-groepen. Maar dat heeft nadelen.‘WhatsApp-groepen zijn superonoverzichtelijk: op een geplaatst bericht volgt een waterval aan reacties, en als je de conversatie even niet bijhoudt, zit je met een berg ongelezen berichten die je waarschijnlijk niet eens meer gaat lezen. Bovendien zetten veel werknemers die bedrijfsgroep gewoon uit, waardoor de manager zijn mensen niet kan bereiken. Er is geen overzicht met alles wat er in een filiaal gebeurt, bovendien heeft niemand de beheerrechten.’ 

Met de app van Flex-Appeal is dat verleden tijd. De app is een gecentraliseerd communicatieplatform, beheerd door de filiaalmanager. Via de app ontvangen medewerkers alleen de voor hun relevante pushberichten of berichten, zonder ruis, zonder conversaties waar ze niets aan hebben. Flex-Appeal wil niet alleen de communicatie stroomlijnen, maar vooral de bijbaan leuker en aantrekkelijker maken en de betrokkenheid van medewerkers vergroten – een bedrijfscommunity creëren. En dat lukt goed.

App Flex-Appeal is gevechtsklaar 

Sinds een poos is de app echt gevechtsklaar en wordt hij uitgerold bij de Amsterdam ArenA en enkele franchisenemers van Gamma, Jumbo, Karwei en Albert Heijn. De reacties zijn louter positief: ‘Er worden ongelooflijk leuke berichten geplaatst en soms worden er shift binnen één minuut overgenomen. Ik ben blij dat het goed werkt en dat iedereen is afgestapt van die WhatsApp-groepen, wat eigenlijk ons initiële idee was. Alle bedrijven waar we mee werken hebben hun appgroepen, nieuwsbrieven en prikborden de deur uitgedaan.’ 


De verwachtingen zijn hooggespannen, snelle groei hangt in de lucht: ‘We zijn nu met z’n zessen, binnen drie maanden willen we met z’n twaalven zijn. We hebben nu 3000 gebruikers, over zes maanden willen we dat naar 50.000 getild hebben. We richten ons specifiek op de Nederlandse retail, daar werken de meeste scholieren en studenten.’ 

Wieman heeft er alle vertrouwen in, en datzelfde geldt voor de verschillende deelnemende partijen als Gamma en de informele financier die dit jaar 185.000 euro investeerde.

Bottom-up aan het werk

Heeft Flex-Appeal al buitenlandse ambities? ‘Nederland is klein en onze ambities liggen natuurlijk daarbuiten, maar daar zijn we op dit moment niet mee bezig. De focus ligt op het helemaal afkrijgen van de app met nieuwe functionaliteiten. Er staan nog verschillende zaken op de roadmap. Zoals een compleet nieuwe manier van het ‘onboarden’ van medewerkers, zodat ze niet meer een dikke stapel papier moeten lezen of een online cursus volgen om te weten wat ze moeten doen en hoe het bedrijf in elkaar steekt.’ 

Het geheim van de smid? ‘We doen alles vanuit de optiek van de medewerker. Bedrijven werken top-down, wij willen echt bottom-up werken. Dat spreekt medewerkers aan en maakt hen ook betrokken. Het is alleen wel tweeënhalf jaar geleden dat ik zelf een bijbaan had, dus het is heel lastig om echt feeling met de doelgroep te houden. Daarom ga ik elke maand een dag bij onze gebruikers werken. Iedereen hier trouwens. Zodat iedereen weet voor wie we het doen. Dat past ook wel bij ons.’

Starterstip van Ruben

Probeer niet meteen van nul naar honderd te gaan, maar ga in kleine, overzichtelijke stappen op je einddoel af. Het voelt dan niet alleen alsof je doel gemakkelijker te bereiken is, het motiveert ook meer. En krijg je dan een tegenslag, dan is je volgende doel nog steeds dichtbij.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie