Krimpregio, maar niet wat ondernemen betreft
Ondanks de krimp, vestigen relatief veel ondernemers zich juist in deze regio's.

Krimpregio, maar niet wat ondernemen betreft

Redactie Baaz
Het ontstaan van krimpregio's doet een beeld voorkomen alsof deze regio's niet populair zijn om in te ondernemen. Niets is echter minder waar, zo blijkt uit onderzoek van Heike Delfmann waarmee zij promoveerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het onderzoek, getiteld 'Understanding entrepreneurship in the local context', richt zich op starters in krimpgebieden. Via diepte-interviews onderzocht zij beweegredenen van starters in krimpregio's. ‘Het idee is altijd: krimp is negatief. Maar ik concludeer dat in plattelandsgebieden met sterkere krimp juist relatief veel nieuwe bedrijven worden opgericht', aldus Delfmann.

Drijfveren

De belangrijkste drijfveer om te starten is de zelfstandigheid die het ondernemerschap biedt. Andere ondervraagden zien het als een uit de hand gelopen hobby. 'Daarnaast waren er natuurlijk ondernemers die vanwege een negatieve push zoals werkloosheid kiezen voor een eigen bedrijf, maar ook die mensen hadden eerder al overwogen om voor zichzelf te beginnen’, zegt Delfmann.

Werkgelegenheid

Zelf denkt Delfmann dat gemeentelijke beleidsmakers en daarmee de regio's gebaat zijn bij het onderzoek. Een nieuw bedrijf betekent bijvoorbeeld nieuwe werkgelegenheid. Daarnaast heeft het ook een stimulerend effect. Delfmann: ‘Een nieuw bedrijf stimuleert de concurrentie in de omgeving. Deze bedrijven passen zich aan, gaan ten onder of worden juist beter onder de druk van de toegenomen concurrentie.’

Voor de officiële publicatiepagina van 'Understanding entrepreneurship in the local context' ga je hierheen

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie