Krachtenbundeling is belangrijkste innovatietrend van 2014 binnen het mkb
Mkb'ers vinden krachtenbundeling de belangrijkste innovatietrend van 2014.

Krachtenbundeling is belangrijkste innovatietrend van 2014 binnen het mkb

Redactie Baaz

Mkb’ers in Nederland vinden het bundelen van krachten met collega-ondernemers of leveranciers één van de belangrijkste trends op het gebied van innovatie. Unique meldt dat uit de MKB Marktmonitor blijkt dat 42 procent deze trend als belangrijke ontwikkeling aanwijst.

Financieringsbronnen

De MKB Marktmonitor van Unique en TNO laat ook de belangrijkste financieringsbronnen zien. Slechts 36 procent van de ondernemers investeert minder dan 25.000 euro per jaar aan innovatie. Slechts acht procent geeft aan meer dan een half miljoen te besteden op jaarbasis.

Ondernemers die niet innoveren hebben hier de financiële middelen of slagkracht niet voor (46 procent). Daarnaast komt het voor dat er geen tijd voor is (43 procent) en dat medewerkers de juiste kennis en/of de capaciteiten niet hebben (33 procent). De meeste ondernemers, 85 procent, gebruiken het eigen vermogen om te innoveren. Dit zijn bijvoorbeeld het privévermogen of informele investeerders. Er zijn ook mkb’ers die het eigen vermogen niet aanspreken voor innovatie. Deze gebruiken vreemd vermogen (16 procent), zoals externe investeerders of banken. 14 procent maakt gebruik van subsidies, bijvoorbeeld het Innovatiefonds MKB+.

Twee weten meer dan één

De algemeen directeur van Unique, Raymond Puts, legt uit: 'Het gezegde twee weten meer dan één bestaat niet voor niets. Waar grote bedrijven een R&D-afdeling hebben om innovatie te waarborgen, moet het mkb het toch doen met personeel dat naast hun dagelijkse werkzaamheden ook tijd moet vinden voor innovatie. Krachtenbundeling is zeker voor kleine en middelgrote bedrijven een goede optie om innovatief te blijven, want voor het opzetten van risicovolle innovatietrajecten ontbreekt het namelijk vaak aan zaken als tijd en geld. Door samen te werken met andere partijen, zijn risico’s gespreid en wordt kennis gedeeld. Daar komt nog eens bij dat door samen te brainstormen er al snel de beste ideeën op tafel komen. Een kwestie van het beste van twee werelden!'

In het onderzoek komt naar voren dat ook het aanbieden van nieuwe (online) producten of diensten als belangrijk wordt beschouwd. Twee van de vijf mkb’ers geeft aan dit belangrijk te vinden. Duurzaam ondernemen staat met 36 procent op een derde plaats.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie