Hoe wordt jouw verhaal een winnende pitch?
Hoe wordt jouw verhaal een winnende pitch?

Hoe wordt jouw verhaal een winnende pitch?

Redactie Baaz
In 2009 won ik de pitchwedstrijd in het tv-programma ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Als mensen die video zien dan zeggen ze wel eens dat ik een natuurtalent ben, maar dat is zeker niet zo. Op de middelbare school was ik maar een stil jongetje dat niets durfde, zeker niet presenteren!

Iedereen moet pitchen, bij klanten, netwerkbijeenkomsten en als je een mailtje doet met een voorstel. Daarom zijn er boeken volgeschreven over presenteren, de basis heb je meestal wel eens gehoord. Bij dezen een paar tips die je niet vaak hoort:

1. Gebruik emoties

Een feitelijk verhaal over een nieuw dieet wordt vaak saai. Maar als je vertelt dat jij dit dieet zelf ontwikkeld hebt, omdat je ziek was en het dieet jou ontzettend heeft geholpen, dan voelen mensen jouw emoties. Ze voelen jouw trots dat je niet meer ziek bent, jouw pijn die je voelde toen je ziek was. Of irriteerde jij je altijd aan oordopjes die in de knoop raken en heb je daarom een leuke oplossing bedacht, dan voelen je toehoorders die irritatie ook. Zorg dus dat je die emoties in je verhaal laat doorklinken. En als je zelf niet de pijn of irritatie voelde, vertel dan over een persoon die dat wel voelde. Beschrijf de dag, het moment, wat jij deed op dat moment. Een concreet verhaal schildert een beeld dat je publiek direct voor zich ziet.

2. Laat zien dat je trots bent

Dat klinkt logisch, maar ik zie het zo weinig mensen doen. Besef dat je iets moois te vertellen hebt en dat anderen daar graag naar luisteren. Daarom lezen ze Baaz, gaan ze naar conferenties of kijken ze De Wereld Draait Door: daar vind je mensen met gave ideeën of nieuwe kennis. Besef dat jij niet zomaar voor een groep staat: iemand vindt jouw verhaal goed genoeg. Wees dus trots op je verhaal als je op het podium staat, dan ziet het publiek dat namelijk ook en dat maakt een pitch veel overtuigender.

3. Gebruik een ‘geheugenpaleis’

Een grote presentatie-angst is dat je iets vergeet te vertellen. Wat helpt is om jouw presentatie als een ‘reis door je huis’ neer te leggen. Je maakt gebruik van twee effecten om iets te onthouden: een ruimte die je zelf door en door kent en het feit dat het visueel wordt. Stel dat je bijvoorbeeld wilt beginnen met een mooie quote, daarna over irritante oordopjes wilt vertellen en vervolgens jouw oplossing daarvoor. Visualiseer dan dat je naar je huis loopt en dat er op de deur een bordje hangt met die quote erop. Je stapt binnen en struikelt over de oordopjes die in de knoop zitten. Nadat je daar uit bent gestapt, kom je de keuken binnen en zie je daar op het aanrecht jouw oplossing liggen. En zo loop je je huis door en kom je alle elementen van je pitch tegen. Door dit te visualiseren onthoud je de volgorde veel beter. Probeer maar eens! 

Over Arthur Tolsma

Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek ‘Startups & Downs’, waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: ‘Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie