Hoe Israëlische onderneemster Nederlandse startups wil helpen

Hoe Israëlische onderneemster Nederlandse startups wil helpen

Redactie Baaz

Een werkplek creëren waar startups toegang krijgen tot de juiste begeleiding om (internationaal) te groeien. Met deze gedachte opende de jonge Israëlische onderneemster, Sapir Shpigel (23), in 2015 de eerste vestiging van Merkspace in Tel Aviv.

Met inmiddels drie locaties gevuld met tech-start ups, groeide het concept in Israël uit tot marktleider in co-working spaces. Begin deze zomer opende de vierde vestiging in een monumentaal pand aan de Amsterdamse grachten. 

‘De weg naar een succesvolle onderneming zit vol hobbels, fouten en dingen die we anders hadden willen doen. Luister naar degenen die dit traject eerder hebben doorlopen’, aldus Shpigel

Merkspace brengt deze les tot uiting en richt zich op groeiende startups die op zoek zijn naar meer dan een werkplek. Ondernemers die zich aansluiten bij Merkspace worden onderdeel van een internationale community waar zij toegang krijgen tot de juiste begeleiding en service. ‘Door als team naar een startup te kijken, komen nieuwe mogelijkheden aan het licht. Dit geeft bedrijven de kans te accelereren en te groeien,’ vertelt Shpigel.

De stap naar Amsterdam

Na Tel Aviv, was Amsterdam voor Shpigel een logische stap. Amsterdam staat bekend om het gunstige ondernemersklimaat en groeiende start-up ecosysteem. 'Amsterdam zal de komende jaren de top vijf van ‘startupsteden’ in de wereld bestormen', geeft ze aan. Shpigel streeft ernaar bij te dragen aan deze groei door Nederlandse startups een netwerk, comfortabele werkplek en ondersteuning te bieden. Volgens haar dé ingrediënten voor succes.

Internationale community startups

Iedereen die baat kan hebben bij een internationaal netwerk, is welkom bij Merkspace. Zo bestaat de community, behalve startups, uit marketingbureaus, modeontwerpers en freelancers en heeft Merkspace samengewerkt met gevestigde merken als Adidas, BDO en Lenovo

Momenteel maken zo’n 150 bedrijven wereldwijd gebruik van Merkspace om (internationale) groei te realiseren. Afgelopen jaar haalde Merkspace 3,7 miljoen dollar op voor haar community en werden meer dan negenduizend zakelijke connecties gemaakt. Inmiddels noemen zo’n 20 ondernemingen Merkspace Amsterdam hun thuis, wat nog ruimte over laat voor 15 à 20 nieuwe startups. Shpigel geeft aan dat de uitbreiding naar Nederland niet alleen bij Amsterdam zal blijven. Later dit jaar verwacht zij dat ook vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Utrecht de deuren zullen openen.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie