Comeback foodpakket

Het duurt nog even, maar dit zijn de kerstpakkettentrends

Bart Remmers
Was het een paar jaar geleden nog helemaal hip om je medewerkers te verrassen met een kerstcadeaubon, anno 2017 is die tijd echt voorbij.

Dat meldt Kerstpakketten.nl – de grootste online kerstpakkettenleverancier van Nederland – na een onderzoek onder 10.000 klanten. Wat ervoor in de plaats komt? Het traditionele foodpakket maakt een spectaculaire rentree.

Het gaat economisch voor de wind en dat merkt eigenaar Bart Poierrié maar al te goed. 'Vorig jaar verkochten we ruim 200.000 pakketten. Dit jaar verwacht ik een stijging van 25 procent. We gaan zelfs een week eerder beginnen met inpakken.' 

Kerstpakkettentrends: traditioneel in modern jasje

Naast de aantrekkende economie is ook de toenemende populariteit van het traditionele kerstpakket een oorzaak van de groei. Poierrié: 'Nu al hebben we een aantal fikse orders binnen van bedrijven die voorheen een VVV-bon aan hun medewerkers gaven. Ook uit onze peiling blijkt dat werkgevers weer massaal gaan voor het traditionele kerstpakket. Natuurlijk wel in een modern jasje. Zo zijn foodpakketten met producten in één kleur of met een bepaald thema erg in trek. Denk aan thema’s als barbecue, gezondheid of mediterraan. En wat we sinds kort ook steeds meer verkopen: halal-, biologische en glutenvrije kerstpakketten.'

Budget voor kerstpakket

Het budget voor een kerstpakket is in 2017 vergelijkbaar met vorig jaar. Gemiddeld geven werkgevers zo’n € 40,- uit aan een pakket. 'Maar we verkopen ook pakketten van € 150,-. Een kerstpakket is een middel om medewerkers te bedanken en binnenboord te houden. Dat zie je vooral in branches waar schaarste heerst, zoals de IT of techniek. Dan is een kerstpakket echt onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.' 

 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart