Heftrucks... Hoe zit het ook al weer?

Heftrucks... Hoe zit het ook al weer?

Redactie Baaz

Jaarlijks zijn er ongeveer 126 ongevallen met heftrucks met gemiddeld vier dodelijke slachtoffers, 36 slachtoffers met blijvend letsel en ziekenhuisopname, 63 herstelbaar letsel en 47 onbekend letsel. Meest voorkomend letsel zijn botbreuken, hoofdletsel en amputaties. Helaas groeit het aantal ongevallen met heftrucks nog steeds. Een wirwar aan wet- en regelgeving en certificaten voor de heftruck kunnen voor de nodige verwarring zorgen. Is een heftruckcertificaat verplicht? Zijn de aanwezige veiligheidsgordels verplicht? Wat als de heftruck ook op de openbare weg rijdt?

De meest voorkomende ongevallen met heftrucks

Met 43% behoren aanrijdingen met voetgangers tot de meest voorkomende ongevallen. De bestuurder ziet de voetganger te laat.  Maar daarnaast zijn meer ongeval scenario’s, de meest voorkomende zijn: 

•    Ongeval met slachtoffer op of in een rijdende heftruck.
•    Beknelling tussen of tegen een object en de heftruck.
•    Vallen van hoogte en/of bewegend werkplatform (van de lepels van de heftruck).
•    Contact met een vallend object (er valt lading van de lepels).

10 praktische tips om de veiligheid te verbeteren

Als ondernemer kun je zelf veel doen om een veiligere werkomgeving te creëren. Ten eerste zijn gedrag en cultuur twee belangrijke aspecten waar je als ondernemer aandacht aan moet besteden om de veiligheid te verbeteren. Hierin is het belangrijk is om veiligheidsbeleid te ontwikkelen, te communiceren en uit te dragen. 

Daarnaast kun je een aantal praktische zaken implementeren:

1.    Bekwaamheid van de chauffeur verhogen met trainingen. 
2.    Zichtbaarheid van de voetganger verbeteren met reflecterende kleding.
3.    Duidelijke loopbanen (scheiding heftruck van voetganger zondes) aanbrengen.
4.    Rijsnelheid van de heftruck aanpassen aan de situatie.
5.    Deugdelijke bevestiging van de lading (voorkomen afvallende lading).
6.    Controle en keuring van heftrucks. 
7.    Controle en toezicht op goede staat van pallets.
8.    Afstemming van juiste arbeidsmiddelen zoals pallets en stellingen.
9.    Gebruik van veiligheidsgordels.
10.  Maatregelen ter voorkoming van onbedoeld in beweging komen van een stilstaande heftruck (gebruik altijd parkeerrem, verwijder sleutels uit contact).

Het heftruckcertificaat, hoe zit het ook alweer?

Vanuit Arbowetgeving wordt specifieke deskundigheid voor het rijden op een intern transportmiddel, vereist. Een medewerker die geen scholing heeft gehad ziet mogelijke gevaren over het hoofd. Je kan stellen dat een werknemer die niet goed weet hoe hij veilig met een intern transportmiddel moet werken, gevaar kan opleveren voor zichzelf en anderen. 

Een werknemer die met een heftruck werkt, of dit nu incidenteel of fulltime is, moet dus geschoold zijn in het werken met een heftruck. Het lijkt vanzelfsprekend dat hier elke heftruckbestuurder over een certificaat moet beschikken, maar het tegendeel is waar. Ondanks het grote aantal ongevallen met heftrucks, is een heftruckcertificaat niet verplicht. Een bestuurder moet een 'deugdelijke' opleiding hebben genoten en daar kunnen meerdere cursussen en certificaten aan voldoen. 

Wel moet de werkgever kunnen aantonen door wie er is opgeleid en welke onderdelen daarbij zijn behandeld. Maar de werkgever mag de opleiding ook zelf geven, als hij kan aantonen dat hij in het bezit is van een heftruckdiploma.

Heftrucks en rijden op de openbare weg, hoe zit het ook alweer?

Soms is het nodig om met een heftruck op de openbare weg te rijden. Maar dan moet deze heftruck wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een heftruck op de openbare weg valt namelijk onder het Regelement Voertuigen. Zo moet de heftruck zijn voorzien van twee dimlichten en stadslichten, twee achterlichten, stoplichten en reflectoren aan de achterzijde. Er moeten waarschuwingsknipperlichten zijn geïnstalleerd en er moet een reflecterende driehoek aan de achterzijde zijn geplaatst. 

Heftrucks en veiligheidsgordels, hoe zit het ook alweer?

Het dragen van de veiligheidsgordel is verplicht! De werksituatie van de heftruckchauffeur kan zodanig zijn dat hij/zij regelmatig de heftruck moet verlaten. De veiligheidsgordel is dan niet het meest aangewezen middel is om de risico’s als gevolg van kantelen te minimaliseren. Dit omdat de meeste bestuurders na herhaaldelijk uit en instappen de veiligheidsgordel niet meer omdoen. In een dergelijk geval kan gewerkt worden met een cabine of met veiligheidsbeugels. Uiteraard moet de heftruck wel inclusief deze voorzieningen zijn gekeurd.

Er komt een hoop kijken bij het verzorgen van een veilige werkomgeving. Mocht je geen idee hebben van de risico’s in jouw bedrijf, dan kan een risicoscan een goed idee zijn . Je kunt ook altijd contact opnemen met de Interpolis Preventiedesk via preventiedesk@interpolis.nl.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie