Gastcolumn: Online je klant inpakken

Gastcolumn: Online je klant inpakken

Redactie Baaz

Tegenwoordig zijn er nog maar weinig bedrijven die niks doen aan online marketing. Een website is een eerste logische stap, maar online marketing gaat veel verder. In deze column delen we graag onze ervaring met online marketing.

Het afgelopen jaar zijn wij zeer actief geweest om onze online vindbaarheid en bekendheid te vergroten. Een interessant proces dat eigenlijk constant door blijft gaan. Een belangrijke les die wij hebben geleerd is dat het belangrijk is om niet te willen verkopen aan je klant, maar je klant bij jou te laten kopen. Wie gaat er tegenwoordig nog naar een speciaalzaak als je bijvoorbeeld een nieuwe televisie wilt kopen? De meeste mensen zoeken op Google, raadplegen een vergelijkingssite, lezen een blog over de ervaring van andere mensen of bekijken een review filmpje op Youtube. Bedrijven als Cool Blue, Bol.com en Zalando zijn goede voorbeelden van bedrijven die zich online goed weten te profileren en te onderscheiden. Deze zijn dan ook een voorbeeld voor kleinere ondernemers.

Goede website

Wat je ook doet aan online marketing, het begint allemaal met een goede website. Je kunt veel doen aan online marketing, maar als een potentiële klant op een slechte website komt, zal hij weer snel vertrekken. Zorg dat de website een unieke uitstraling heeft die ook terug komt in overige uitingen van je bedrijf. Wij hebben ervoor gekozen om op onze website op elke pagina een unieke gerelateerde foto van ons als ondernemer te laten zien. Samen met de mogelijkheid om een persoonlijke chat te beginnen en het werken met persoonlijke telefoonnummers proberen we de klant aan ons te binden. Ook willen we op deze manier vertrouwen uitstralen. Door simpele productfilmpjes proberen we op een persoonlijke en informele manier onze klanten te voorzien van praktische informatie waar ze ook echt iets aan hebben.

Gevonden worden

Het is belangrijk dat een klant jouw bedrijf vindt als hij je nodig heeft. Onze online teksten hebben we veelal aangepast door te denken vanuit onze klant. Onze klanten zoeken namelijk niet op onze akoestische producten, maar zullen zoeken op het probleem dat ze hebben, zoals: Hoe verminder ik de galm op mijn kantoor? Door onze denkwijze te veranderen van: wat voor producten leveren wij, naar wat wil mijn klant is ons bezoekersaantal verdubbeld. Targeting is ook een mooie manier om je bedrijf online gevonden te laten worden. Hiermee kun je voor relatief weinig geld op zelf gekozen websites een promotie banner tonen, waardoor je heel specifiek je doelgroep kunt informeren.

Free content marketing

Er zijn natuurlijk veel manieren om je bedrijf online te promoten. Een hele belangrijke en goedkope manier vinden wij free content marketing. Deze gratis reclame is voor een grote en kleine ondernemer eenvoudig uit te voeren en biedt veel voordelen. Zo kun je met free content marketing je bedrijf promoten, vertrouwen wekken en zelfs je positie in Google verbeteren. Bij free content marketing kan gedacht worden aan het schrijven van columns op betrouwbare websites, het aanleveren van nieuwsberichten bij branche gerelateerde nieuwsgroepen, of simpelweg het vragen van recensies aan je klanten. Door op externe websites te laten zien dat je kennis en kunde in huis hebt, bereik je een veel grotere doelgroep, laat je zien dat je vaardig bent en wek je vertrouwen op. Door in deze berichten te linken naar je eigen site creëer je een grotere bezoekersstroom en bouw je een netwerk van links op, die Google als positief zal beoordelen. Zelfs deze maandelijkse column van ons kan gezien worden als free content marketing. Hoewel deze manier van marketing ons veel tijd kost, levert het ons wel veel gratis bekendheid op.

Ondernemerstip: Spam je klanten niet met reclame dat je ‘de beste keus’ bent, maar laat ze dit zelf ervaren en wees zichtbaar!

Nyink

De komende maanden volgen we de enthousiaste jonge ondernemers Peter Nijhuis (1990) en Erik Weenink (1991) op de voet. Erik zal ons door middel van een maandelijkse column op de hoogte houden van de ontwikkelingen binnen hun bedrijf Nyink.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie