Gastblog: Organiseren is een werkwoord
Gastblog: Organiseren is een werkwoord

Gastblog: Organiseren is een werkwoord

Redactie Baaz
Ondernemen en (nieuw) organiseren hebben veel met elkaar gemeen. Het begint allebei bij inspiratie, en ze vergen vervolgens allebei de nodige transpiratie en het nodige doorzettingsvermogen.

Organiseren is namelijk net als ondernemen een werkwoord. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Het is een activiteit, en je moet er moeite voor doen. Elke ondernemer weet dat: ondernemen is tien procent inspiratie en negentig procent transpiratie. Het begint met een goed idee. Dat hoeft geen briljant idee te zijn, goed is goed genoeg. Vervolgens komt het aan op de uitvoering,. En dat is vooral hard werken, trekken en sleuren, blijven gaan.
En dan misschien, heel misschien, als alles mee zit, heb je succes. Dan bouw je iets op dat blijvend waarde creëert, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen en voor de generaties na je.

Niet voor niets willen veel organisaties graag dat hun medewerkers een stuk ondernemender zijn. ‘We moeten veranderen,’ roepen managers dan, ‘maar mijn mensen willen niet.’ Ik denk dat dat niet waar is. De meeste mensen willen best veranderen, maar niet altijd in de richting die de manager voor ze uitgestippeld heeft. Mensen zien namelijk best hoe ze hun werk beter en leuker kunnen maken. Alleen, als ze dát opperen bij hun baas, krijgen ze maar al te vaak nul op het rekest. Laat maar, denken ze dan.

In bestaande organisaties zitten de structuren ons in de weg om echt ondernemend te kunnen zijn. Er zijn regels, protocollen, afspraken over wie de baas is en verantwoordelijk wanneer het misgaat… En dat helpt allemaal niet om echt vernieuwend bezig te kunnen zijn.

De oplossing ligt voor de hand: ga (nieuw) organiseren! Dat wil zeggen: ga ondernemen! Richt een nieuw bedrijfje op aan de overkant van de straat, your company next door, en richt die in als een heuse start up. Zet er – lekker cliché – een voetbaltafel neer en een hippe koffiemachine. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je de mensen in je nieuwe onderneming de ruimte geeft. Ruimte om te ondernemen. Te leren ondernemen met vallen en opstaan. Hard werken, veel lol hebben en enthousiast bezig zijn.

Je zult zien dat deze onderneming veel succesvoller is dan de bestaande. Dat mensen uit de oude organisatie naar je toekomen om te vragen wanneer zij mogen ‘overgaan’. Kijk, dan ben je lekker aan het (nieuw) ondernemen, eh organiseren.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie