Gastblog: Innovatie gezocht voor de Rotterdamse haven

Gastblog: Innovatie gezocht voor de Rotterdamse haven

Redactie Baaz

De Rotterdamse haven staat te springen om innoverende startups. Wie heeft er een slimme oplossing om de kade te verbeteren? Wie kan er zorgen voor meer real-time oplossingen voor de scheepvaart?

Met nieuwe technieken lukt het om direct inzicht te geven in de diepgang in de haven, waardoor schepen 14,3 meter diep mogen liggen in plaats van 14,0 meter. Dit levert 1 enkele Rotterdamse haven klant al 3 miljoen euro op. Veertig procent van de containers wordt leeg vervoerd, kunnen we slimmer omgaan met deze lege containers? En hoe kunnen we de 5 tot 10 miljoen euro aan brandstof die het kost om één schip eenmalig vanuit Azië naar Rotterdam te krijgen, omlaag brengen?

Soms liggen de kansen zo voor het oprapen dat je er gewoon overheen kijkt. De haven van Rotterdam is zo’n plek. ‘Een plek die zo gesmeerd loopt, zo veel technologie gebruikt, daar hebben ze mijn idee toch niet nodig?’ Niets is minder waar. Want schepen worden nog steeds aan de kade vast gelegd met technieken die letterlijk eeuwen oud zijn. En schepen moeten in sommige gevallen nog kostbare uren voor de haven liggen om te wachten tot ze een plek hebben om aan te meren. Dat móet toch slimmer, veiliger, efficiënter en schoner kunnen?

30 havendirecteuren staan klaar om naar goede ideeën te luisteren

Om haar koppositie te behouden heeft het Havenbedrijf Rotterdam met YES!Delft dit jaar het programma Port Innovation Lab opgestart, waarbij vernieuwing door startups centraal staat. Op 1 september wordt daarom onder andere Port Access Day georganiseerd. Wie een vernieuwend technologisch idee voor de haven van Rotterdam heeft, kan zich bij YES!Delft melden en na een middag vol training staan 30 havendirecteuren klaar om direct de verbinding te leggen en met de beste ideeën aan de slag te gaan. Deelnemers kunnen uit verschillende hoeken komen: een (bijna) afgestudeerde student met interesse in innovatie, een wetenschapper met een toepasbare technologie, een directeur van een MKB- bedrijf, of een ervaren professional. Dit is dé kans om een vliegende start te maken en te ondernemen in de haven van Rotterdam. Meteen de juiste personen binnen handbereik en een groots bereik. Iedere ondernemer moet toch inzien dat de groeipotentie daar enorm is?

Toch blijft er in Nederland vaak het idee dat deze startups enkel de ‘jonge honden’ zijn

Wij begeleiden bij YES!Delft al jaren vele succesvolle startups. Maar een startup hoeft niet altijd die jonge ondernemer te zijn die net afgestudeerd is. Juist de ervaring die doorgaans met de jaren komt, geeft een startup een hoge overlevingskans. De uitdagingen van de haven van Rotterdam bieden bij uitstek kans om bestaande technologie, bijvoorbeeld vanuit MKB bedrijven gericht toe te passen. Of juist vanuit de wetenschap direct met toepasbare oplossingen te komen.

Hebben Nederlandse ondernemers genoeg lef?

Wellicht blijven de Nederlandse ondernemers liever bij hun leest, dan dat ze nieuw gebied betreden. Het lijkt wel of ze denken: de omzet is binnen, de kosten gedekt, waarom zou ik al die tijd en al dat geld in iets nieuws steken als dit goed werkt? Ook voor veel professionals lijkt de overstap naar ondernemerschap vaak nog te groot. Met een veilig inkomen blijven ze liever actief in hetzelfde werkgebied, en wagen misschien de overstap naar een ander bedrijf, maar die ondernemersdromen na jagen en aan de slag met dat ene idee… blijkt een brug te ver.

Zonde, want zo veel tijd en geld hoeft het helemaal niet te kosten om te onderzoeken of jouw plan een kans maakt. Om een product of toepassing te valideren, ben je bij ons in drie maanden klaar en dan heb je 2,5 dag per week geïnvesteerd in die periode. Is het niets, dan is het niets, maar slaat het aan, dan heb je meteen inzicht in de markt en zicht op een launching customer.

Startup is ook voor ervaren ondernemers en professionals een serieuze carrièremogelijkheid

OCRS is zo’n voorbeeld. De startup ontwikkelde een biologisch afbreekbare spray waarmee olie uit het water kan worden verwijderd. De spray vormt een soort spons op het wateroppervlak en neemt zo alle olie op die zo afgevoerd kan worden. De twee zeer ervaren onderzoekers die het ontwikkelden hebben na het doorlopen van het YES!Delft LaunchLab besloten hun vaste banen op te zeggen en echt voor dit idee te gaan. Dat zouden er meer moeten doen.

Een startup starten was tien jaar geleden nog alleen maar geschikt voor de waaghalzen, voor wie wel een gokje durfde te nemen. Of voor diegenen die een geniaal idee tijdens hun studie hadden bedacht. Het is tijd dat onze meer ervaren ondernemers, MKB directeuren en professionals inzien dat een startup ook voor hen een serieuze carrièremogelijkheid is, zodat niet alleen de haven van Rotterdam met innovatie voorop blijft loven, maar heel Nederland.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie