Diversiteit op de werkvloer: hoe zit dat in Nederland?

Diversiteit op de werkvloer: hoe zit dat in Nederland?

Redactie Baaz

Het blijft een heet hangijzer: diversiteit. Of het nu om maatschappelijke vraagstukken gaat of meer specifiek om de werkplek, de discussie rondom diversiteit is volop aan de gang en dat is goed. Maar hoe zit het in Nederland?

Onlangs kwam een Google-medewerker in opspraak omdat hij in een manifest het diversiteitsbeleid van Google in twijfel trok door te wijzen op de verschillen tussen mannen en vrouwen. Dat ging volgens Google-CEO Sundar Pichai in tegen het beleid van het bedrijf, waardoor de desbetreffende medewerker ontslagen is.

Ook in Nederland is er een flinke discussie gaande omtrent diversiteit. En ook al lijkt het een nieuwe discussie, Nederland voert al jaren beleid om de diversiteit te vergroten.

Diversiteit op de Nederlandse werkvloer

De Nederlandse overheid stelt na onderzoek volgend op het actieplan ‘Discriminatie op de werkvloer’ het volgende:

Bedrijven met culturele verschillen op de werkvloer:

  • hebben vaak een hogere omzet;
  • hebben betere overlevingskansen;
  • zijn vernieuwender, creatiever en lossen problemen beter op. Dit komt omdat medewerkers verschillende gezichtspunten hebben;
  • maken beter gebruik van de arbeidsmarkt omdat ze meer talent werven;
  • hebben meer tevreden en loyale medewerkers;
  • doen het beter op de markt, omdat zij beter weten wat er speelt onder diverse klantengroepen. Hierdoor kunnen zij sneller inspelen op ontwikkelingen in de markt;
  • krijgen een beter imago door culturele verschillen op de werkvloer.

Maar hoe pak je dat aan? Ook hier heeft de overheid een antwoord op. In het rapport ‘Goede voorbeelden culturele diversiteit, en ‘good principles’ toegepast in de praktijk’ vinden organisaties diverse praktijkvoorbeelden hoe diversiteit op de werkvloer te vergroten en hoe dit een directe positieve impact op je organisatie kan hebben.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie