Dit zijn de grootste beginnersfouten van startups

Pieter Hiemstra
Wanneer je net een bedrijf bent gestart, is de kans groot dat je fouten maakt. Dit zijn de vijf grootste beginnersfouten.

1. Amateuristisch logo

Niets draagt meer uit dat een bedrijf weinig ervaring heeft dan een amateuristisch logo. Besteed er tijd en geld in door een professionele grapic designer in te huren. Die maakt een mooi logo en denkt na over een consequent ontwerp zoals een kleurenpalet, visuele elementen en lettertypen. Gebruik deze standaarden voor rechtlijnige marketing

2. Geen consequent beleid

Wanneer je net een bedrijf hebt opgezet, kom je in alles te kort. Je hebt te weinig geld en je hebt in allerijl marketingspullen gekocht zonder erover na te denken. Je visitekaartje, aanhef bovenaan je brieven, banners voor sociale media, website, brochure: allemaal moet het dezelfde uitstraling hebben. Denk hierbij aan dezelfde lettertypen en kleuren. Het ziet er professioneel uit en het zorgt ervoor dat men je product herkent als ze het voor de tweede keer zien. 

3. Je hebt geen slogan

Grote bedrijven hebben slagzinnen die in een paar woorden samenvatten waar ze voor staan en wat ze willen uitdragen. 'Think different', van Apple, 'Just do it' van Nike, 'Making memories' van Gogo reizen. Die paar woorden zijn erg belangrijk. Consumenten vinden tegenwoordig steeds belangrijker waar een bedrijf voor staat. Het blijven herhalen van feitjes is zinloos, als een bedrijf niet duidelijk krijgt waarvoor het staat. Laat dus een professional nadenken over je tagline. Heb je weinig geld? Huur dan een freelancer in.

4. Niet je concurrentie verkennen

Een andere kapitale fout is door je concurrenten te negeren. Voordat je iets in de markt zet, zoek uit wie je concurrenten zijn. Ze hebben vergelijkbare, of dezelfde klanten als jij hebt. Vergelijk je bedrijf met dat van hen. Kijk waaraan je moet werken of waarin je uitblinkt. Onderzoek ook bedrijven in andere markten. Kijk naar hun logo, tagline, algemene uitstraling en hun reclamemogelijkheden. Neem goede ideeën over en pas ze toe in jouw merk. Beter goed gejat, dan slecht bedacht!

5. Niet weten wie je klanten zijn

Niet iedereen is je klant. Wanneer je precies een profiel van je klant hebt, zorgt dat voor een toename in opdrachten. Wanneer je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, gespecialiseerd in 'zakelijke etiquette', richt je marketing dan op corporaties, hogescholen en universiteiten. Doelgericht adverteren in een specifieke markt, bespaart je een hoop geld. Je hoeft immers niet meer grootse campagnes op te zetten die niet de juiste mensen bereikt.

Pieter Hiemstra | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Pieter