De personal touch van een blog
Bloggen: leuk en zinvol

De personal touch van een blog

Redactie Baaz
Een blog schrijven is om verschillende redenen zinvol. Voor jezelf, voor je lezers en op termijn ook voor je business. Of je nou een zakelijke of een persoonlijke blog schrijft. Al heeft dat laatste zeker de voorkeur.

Waarom bloggen? Hierom!

​Een blog beginnen? Je zult niet de eerste zijn, en zeker niet de laatste. Want bloggen is de ijdelheid en zelfbevlekking al lang voorbij en steeds meer mensen ontdekken de waarde van deze extra exposure. Een blog kan verschillende doelen dienen. Los van het feit dat schrijven ook gewoon leuk kan zijn, is het een manier om te laten zien dat je veel van een bepaald onderwerp afweet of er een duidelijke mening over hebt. De blog als middel om, bijvoorbeeld naast je profiel en postings op LinkedIn, te laten zien waar jouw expertise en toegevoegde waarde als ondernemer op een bepaald terrein ligt. Het is ook een middel om boven de radar te blijven in je zakelijke netwerk. Een periodieke blog is een uitgelezen manier om je klantcontacten te onderhouden. Beter dan de obligate nieuwsbrief in mailchimp die vaak blijft steken in een spamfilter of die 's ochtends door een zuchtende klant vanuit de overvolle mailbox ongelezen naar de virtuele prullemand wordt overgeheveld. Resumerend: de blog zorgt ervoor dat je zichtbaar blijft binnen je netwerk en dat je je positioneert als expert of als iemand met een duidelijke, en het liefst opmerkelijke en afwijkende, mening.

De zakelijke blog 

Veel mensen die met een blog beginnen hebben zakelijke motieven: de blog moet een converterend potentieel hebben, het liefst traffic naar je site genereren en idealiter de verkoop stimuleren. Zulke bloggers doen twee dingen: allereerst focussen ze op een niche of een speciaal onderwerp, vervolgens proberen ze op dat terrein toegevoegde waarde te bieden en 'nuttig' te zijn voor hun lezers. Bij een dergelijke focus op content verliezen zulke bloggers niet zelden iets heel belangrijks uit het oog: the personal touch.

​Weer eens iets anders - de persoonlijke blog

​​Neem daarom eens een andere aanvliegroute en schrijf een persoonlijke blog. Dat lijkt op het eerste gezicht verspilling van kostbare tijd: want is een persoonlijk blog immers niet veel moeilijker om te zetten in klinkende munt? Mogelijk. Toch kan een persoonlijk blog ongelooflijk nuttig zijn, niet in de laatste plaats omdat er al zo ontzettend veel zakelijke blogs zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Bovendien: hoe weet je dat de schrijver van een zakelijke blog niet gewoon leentjebuur heeft gespeeld bij een andere zakelijke blog over hetzelfde onderwerp? Authenticiteit alleen al is een goed argument om een persoonlijk blog bij te houden. 

Voordelen te over

​Zelfs wanneer je er niet in slaagt om een persoonlijk blog te verzilveren, dan nog heeft het ontegenzeggelijk veel voordelen. Allereerst zal het schrijven je steeds beter af gaan - Ubung macht der Meister! Je leert zo op een speelse en experimentele manier hoe te bloggen, hoe je online teksten er steeds beter uit komen te zien. Niemand wordt echter als blogger geboren, en elke blogger moet zijn of haar draai zien te vinden. Er is dan ook geen betere speeltuin waar je dat kunt uitproberen dan in de persoonlijke blog. Een ander sterk argument voor de persoonlijke blog: net als op een LinkedInprofiel spreekt een persoonlijke noot lezers meer aan dan wat dan ook. Het geeft de blog diepte, kleur en herkenning. En het nodigt eerder uit om te reageren en te interacteren met de blogger. Gaat het puur om het inhoudelijke, dan neem je als lezer kennis van die content en meer eigenlijk niet. Ten slotte blijkt de persoonlijke blog de schrijver meer voldoening en plezier op te leveren dan het noodzakelijk schrijven over en sterk beperkt onderwerp - en dat verschil lees je er echt van af.

Publiek komt voor onderwerp

Die voorkeur van het publiek voor de persoonlijke noot zie je trouwens ook terug in zakelijke blogs met bepaalde niches. Uit onderzoek blijkt dat demografie, meer dan het onderwerp van de content, een bepalende factor is voor het volgen van een bepaalde  blogger. Vrouwen volgen eerder een vrouwelijke blogger, senioren eerder senioren, jongeren eerder jongeren. Het is een sociaal psychologisch ABC-tje, je identificeert je met mensen waarin je je herkent. Voor jou als blogger betekent dat eigenlijk dat je je beter op het publiek richt dan op een onderwerp.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie