De optimale bereikbaarheid binnen handbereik
Giuseppe Levatino (Speakup) over de telecommunicatie van nu

De optimale bereikbaarheid binnen handbereik

Redactie Baaz
Moderne telecommunicatie. Steeds meer ondernemingen kiezen voor deze vorm. Het biedt vele voordelen ten opzichte van de ouderwetse telefoonlijn. Speakup is specialist en kan ons zeker vertellen wat die voordelen nu precies zijn. 'Wij zijn gewoon realistisch genoeg om te begrijpen dat je niet altijd beschikbaar kunt of wilt zijn, dat "nu even niet"-moment.'

Juiste bereikbaarheid 

Het Enschedese Speakup is sinds jaren een specialist op het gebied van moderne telecommunicatie. Het bedrijf heeft een schat aan ervaring met het bedenken van de 'ultieme telecommunicatieoplossingen'. Samen met de partner en eindgebruiker wordt gekeken wat de individuele wensen en behoeften zijn, zodat het platform van Speakup iedereen binnen een bedrijf op de juiste manier kan bedienen. Met VoIP – het staat voor 'Voice over Internet Protocol'- bel je simpel gezegd via het internet. Daardoor heb je geen dure analoge telefoonlijn meer nodig om te kunnen bellen. De kwaliteit is volgens Speakup net zo goed als bij een ouderwetse telefoonlijn en vaak zelfs beter, echter met veel meer mogelijkheden doordat je de intelligente techniek voor je laat werken. 

Specialist naast de eindgebruiker

We gaan met Giuseppe Levatino, commercieel manager van Speakup, verder in op de voordelen van zakelijke telecommunicatie. Specifieker gesteld: wat zijn de voordelen voor de lezers van Baaz, ondernemers uit het mkb en startups? Werkt Speakup op een andere manier met hen samen in vergelijking met de grote jongens? 'Nee! Dat is juist het specifieke van onze dienstverlening', antwoordt Giuseppe resoluut. 'De basis is in principe altijd hetzelfde. Van een onderneming bestaande uit één persoon tot zo groot je het bedrijf maar wilt hebben. Wel heb je altijd meerdere nummers nodig om telefoonnummers aan elkaar te koppelen en data te meten. Bij twee of drie nummers is de intelligentie al toepasbaar.' 

Wat Speakup volgens Giuseppe zo bijzonder maakt, is het feit dat de specialist naast de klant staat. Wanneer het nodig is, wordt er steeds weer meegedacht met de eindgebruiker. Ook over de toekomst. De bedoeling is dat je als onderneming groeit in de toekomst. De vraag is vaak hoe je dat schaalbaar maakt. En daar komt de kennis en service van Speakup om de hoek kijken. 

In de basis wordt telecommunicatie gezien als nutsvoorziening. 'Deels snappen we dat. Telecommunicatie moet het simpelweg altijd goed doen. 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Maar daar begint ons verhaal pas', gaat Giuseppe verder. 'De intelligentie en de oplossingen die achter de geboden telecommunicatie zitten, zijn minstens zo belangrijk en interessant. En het wordt alleen maar interessanter wanneer je kunt schalen en meten. Op die manier kun je voor elke eindgebruiker aan de slag met belplannen en kun je de data meten. Data tussen twee of drie collega's of voor een compleet groot kantoor.' Het allerbelangrijkste is echter de bereikbaarheid, geeft Giuseppe nog eens aan. 'Anno 2016 is het eigenlijk niet meer nodig om een voicemailbox te krijgen.' 

Voor iedereen toepasbaar

Is het nu zo dat (vrij) jonge en startende bedrijven sneller vallen voor de voordelen van de moderne telecommunicatie dan grotere bedrijven die al lange tijd bestaan? 'Dat is deels waar. Kijk, je moet het vergelijken met vroeger, toen er nog geen e-mail was, of zelfs geen internet. Je zag dat men er toen ook langzaam aan moest wennen. Dat is een beetje vergelijkbaar met wat je de laatste jaren ziet met de traditionele telefonie en de telecommunicatie van nu die wij als Speakup bieden', verduidelijkt Giuseppe. 

Gebruikers moeten wennen aan de nieuwe mogelijkheden en willen eigenlijk niet meer terug zodra het gemak ervaren is. 'Maar nogmaals, moderne telecommunicatie is echt voor iedereen toepasbaar. Er zijn nog steeds  ondernemingen die meerdere analoge toestellen en telefoonnummers in gebruik hebben. Ze hebben een privénummer, een zakelijk nummer en vaak is er nog een toestelletje op kantoor. Regelmatig nemen ze deze zelfs af bij verschillende

aanbieders. De grap van ons moderne telecommunicatiesysteem is dat je met één telefoon rond kunt lopen en - waar je ook bent, waar je ook zit - alle telefoontjes die binnenkomen gemakkelijk routeert naar dat ene toestel dat jij bij je draagt! Ik kan me voorstellen dat wanneer je bezig bent met het opzetten van een onderneming, of je bent pas recent gestart, je op die manier ontzorgd wilt worden. Want je wilt in die fase niet constant hoeven na te denken of je wel bereikbaar bent. Je hebt genoeg andere belangrijke zaken aan je hoofd. Dat haakt perfect aan op wat Speakup biedt: je kunt letterlijk overal bereikbaar zijn zoals jij dat wilt.' 

Meetbaarheid van data

Giuseppe zegt het al: een ander fiks voordeel van moderne telecommunicatie is de meetbaarheid van alle data die wordt opgeslagen middels het systeem. 'Ik geef je een voorbeeld: stel, je werkt met een verkoopteam. Dan is het ontzettend handig om onder meer meetbaar te maken hoe lang de gesprekken van het verkoopteam gemiddeld duren en waarom. Op die manier leer je van je eigen medewerkers wat het meest effectief is als het gaat om commercieel klantcontact. Dan hebben we het over een groter bedrijf, maar het systeem is eveneens nuttig voor een startup. Als die startup bestaat uit twee mensen, dan is het erg fijn dat wanneer iemand jou belt, en je niet kunt opnemen, hij direct wordt doorverbonden met je collega! Iemand belt met een vraag, is op zoek naar een oplossing en belt daarvoor jouw jonge onderneming op. Die persoon wil je niet kwijtraken door onbereikbaarheid.' 

Overigens wil Giuseppe benadrukken dat je als ondernemer niet 24/7 beschikbaar kunt zijn. Integendeel. 'Er zijn uitzonderingen, daar hebben we als Speakup onze theorieën over. Je hebt nu eenmaal momenten dat je even niet bereikbaar bent. Dat kan zijn wanneer je in een auto zit, of in een vergadering. Maar het kan ook in de privésfeer liggen. Je bent met vakantie, je loopt op een golfbaan of hebt een middagje met je kinderen… Juist voor die momenten biedt Speakup ook meerwaarde. Jouw onderneming moet bereikbaar blijven. Dus ook al kun jij de telefoon niet opnemen, dan zorgt ons systeem ervoor dat je collega wel kan opnemen.' Er zijn daarnaast altijd mensen die zo belangrijk zijn – je baas, een potentiële opdrachtgever of klant of je partner – dat je ze hoe dan ook te woord wilt staan. Ook al lig je aan dat zwembad in Zuid-Frankrijk of sla je een balletje met een zakenrelatie. Geen probleem, ook deze uitzonderingen kunnen worden ingesteld. 'Je kunt het systeem letterlijk inrichten zoals jij dat wilt en daarmee ook je bereikbaarheid.' 

Een technische club

De techniek – ook op het vlak van moderne telecommunicatie – gaat supersnel. Dat merkt men bij Speakup als geen ander. 'Van oudsher zijn we een technische club. Een club die graag voorop loopt', verzekert Giuseppe ons. 'Zo staan we ook bekend binnen de branche en bij onze partners. Dat betekent dat we altijd de meest recente mogelijkheden willen toepassen. Partners en eindgebruikers willen dat we naast hen staan en adviseren wanneer nodig, een kennispartner zijn. We willen ook graag dat de mensen die bij ons aankloppen, vinden wat ze nodig hebben. Hun wens op het vlak van telecommunicatie proberen we dan ook steeds weer te realiseren.' 

'Weet je wat grappig is? De gehele markt zit altijd op die bereikbaarheid, bereikbaarheid en bereikbaarheid. Je moet altijd maar bereikbaar zijn. Wij zijn gewoon realistisch genoeg om te begrijpen dat je niet altijd bereikbaar kunt of wilt zijn, dat "nu even niet"-moment. En in de telecommunicatie van nu moet je de eindgebruiker ook daarin kunnen ondersteunen!'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie