Work smarter met de juiste CRM

De ondernemer van nu kan niet zonder CRM

Bart Remmers
De juiste CRM is een must voor het MKB, daar hamert Teamleader steeds weer op. Wesley Groenendijk, Head of Inside Sales bij Teamleader, maakt duidelijk waarom.

'Onze tagline luidt niet voor niets 'Work smarter'. Wat binnen onze organisatie binnen alle geledingen goed doordrongen is, is het feit dat Teamleader er is met een belangrijke reden: het bieden van oplossingen voor problemen waar het MKB - en dan vooral de kleine bedrijven - steeds weer tegen aanloopt. Een MKB'er met twee tot 20 werknemers stuurt nog te vaak zelf zijn facturen de deur uit. Op de zondagmiddag bekijkt hij de herinneringen daarvan nog een keertje. Loopt alles wel goed? Gaat de klant op tijd betalen... Dat hoeft niet. Wij zorgen ervoor dat dat deel van het ondernemerschap stukken eenvoudiger verloopt zodat de MKB'er de zondagmiddag aan andere zaken kan besteden.'
Wesley Groenendijk, Head of Inside Sales bij Teamleader
Ook voor de ondernemer met meer dan twintig man personeel biedt de CRM-software van Teamleader vele voordelen. 'Je wilt alles perfect kunnen monitoren. Wat komt er binnen? Wat gaat eruit? En waar is iedereen hoe lang mee bezig?', aldus Wesley (foto). 'Je hoeft echt niet allerlei ingewikkelde Excel-bestanden in elkaar te knutselen voor dat soort zaken. Met CRM kan je ontzettend veel tijd besparen. Kleine bedrijfjes, maar ook grotere ondernemingen.'
 

Het belang van overzicht

Het mooie aan de software is het feit dat verbeteringen en updates eenvoudig en snel kunnen worden doorgevoerd. 'Dat klopt. Daarnaast komen we regelmatig met nieuwe, grote features. Zo gaat half april de projectplanning live. In een overzicht kan je op die manier jouw teams eenvoudig inplannen. Dat overzicht is ontzettend belangrijk. We zien nog steeds dat veel ondernemers het overzicht ontberen. Zonde en het is noodzaak. Zeker wanneer je gaat groeien met je bedrijf; dan wordt het overzicht alleen maar belangrijker. Je wilt gewoon op elk moment van de dag kunnen checken hoe je onderneming er voor staat en hoeveel leads je in de pijplijn hebt zitten.'

Want ook die leads zijn ontzettend belangrijk, vertelt Wesley. 'Leads die binnenkomen via de website, mensen die hun gegevens achterlaten op bijvoorbeeld de contactpagina van jouw site. Het is ontzettend fijn wanneer die info direct jouw CRM-software binnenstroomt. Zo heb jij nog meer de controle en weet je beter wat je aan business kunt verwachten. Je kunt zo beter sturen, kleine en grotere stappen zetten en processen verbeteren. En stel, je hebt een salesfunnel... Dan kan je zien in welke fase je de meeste klanten verliest. Het is data waarmee je enorm bent geholpen en waar je mee aan de slag kan. Tot slot kan een klant wanneer hij een vraag heeft veel sneller worden geholpen. Want alle informatie die jij nodig hebt staat eenvoudig vindbaar in de CRM. Doel is dat dat alles uiteindelijk jou als ondernemer meer omzet gaat opleveren.'

Doelgerichte marketing

De 'urenschrijvers', de creatives, zijn de zogenaamde 'sweetspots' voor Teamleader. 'Denk daarbij aan marketing- en internetbureaus. Laat niet weg dat onze tools ingezet worden in alle sectoren. In al die sectoren hebben we klanten.' De klanten maken ook gebruik van de uiterst handige integratie tussen MailChimp en Teamleader. De laatste synchroniseert je contacten en bedrijven vanuit CRM naar MailChimp, inclusief de voorgedefinieerde segmenten. In MailChimp maakt de gebruiker op zijn beurt mooi opgemaakte campagnes naar een bepaald deel van je contactendatabase. Wesley: 'op die manier reguleer je bijvoorbeeld eenvoudig de nieuwsbrieven die je uitstuurt. Allemaal geautomatiseerd met twee klikken op de knop. Zeer marketinggericht en doeltreffend voor elke MKB'er.'

'Weet je, CRM is al lang niet meer een digitale kaartenbak. Dat stadium zijn we sinds een hele tijd gepasseerd met Teamleader', benadrukt Wesley. 'Alles wat je als ondernemer wil en moet registreren, kan je uiteindelijk in CRM kwijt. Je kunt bijna alle communicatie en data met elkaar verbinden dankzij verschillende handige tools en daar gaat het om. Zo help je de ondernemer ook echt.' 


 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart