Startup wordt scale-up

De explosieve groei van Vainu

Berry Zwets
Waarschijnlijk heb je al eens een advertentie van Vainu in je social media-tijdlijn voorbij zien komen. De aanwezigheid op bijvoorbeeld Twitter doet vermoeden dat het bedrijf al heel lang bestaat, maar de startup werd pas in 2014 opgericht.

Inmiddels heeft Vainu meer dan 110 werknemers en kantoren over de hele wereld, waaronder Amsterdam. We spraken Teele Luga, Country Manager van Nederland, die er vlak na de oprichting bijkwam.

Vainu biedt zijn klanten een platform dat op zoek gaat naar de beste kansen voor een bedrijf. Teele legt dat als volgt uit: ‘Wij hebben een Software as a Service-tool die de verkoop van Business-to-Business aan onze klanten levert. Dat doen we door open en publieke gegevens te structureren en het te verbinden met een openbare database van geregistreerde entiteiten in elke markt.’

De software leest en analyseert dus eigenlijk wat er over bedrijven op internet geschreven wordt om potentiële kopers en behoeften beter te begrijpen. 

Vergelijken 

Waar veel startups zich ‘Het Spotify van’ noemen, wil Teele dergelijke woorden niet in de mond nemen. ‘Er zijn veel bedrijven die zeggen dat ze hetzelfde doen. Omdat onze industrie gelimiteerd is tot een aantal kleine bedrijven is er aan het eind van de streep weinig concurrentie. De marktleiderpositie ligt voor het oprapen. Wij benaderen de technologie ook fundamenteler. Gebaseerd op de data willen we modellen creëren die ons laten begrijpen waar een bepaald bedrijf doorheen gaat en hun behoeftes betrouwbaar voorspellen.’

Grote klanten

Teele geeft aan dat het idee ontstaan is uit pure behoefte. De beste klanten vinden bestempelt ze voor ieder verkoopteam als waardevolle informatie. De oprichters wilden dan ook een tool creëren die snel en op ieder gewenst moment het grootste potentieel vindt. Dat leverde al grote klanten op als Microsoft, UPS en Hertz. ‘De eerste grote klanten kwamen door hen direct te benaderen en ons product te verkopen. We hadden vanaf het begin een goede dealflow, waaronder ook beursgenoteerde bedrijven.’

Begin

Het bedrijf koos er bij de oprichting voor om zichzelf te financieren. ‘We leefden de eerste maanden op de spaarcenten van de oprichters. Ze verrichtten sales calls vanuit huis en haalden de eerste 30 klanten binnen met het idee te verkopen via PowerPoint-slides. We focusten ons vanaf het begin op actieve direct sales. In 2015 namen we 15 mensen aan om onze groeistrategie te realiseren. De omzet liep binnen en we waren erg snel cashflowpositief. Vanwege de goede geldbalans zijn er nooit investeerders bijgekomen.'

Cijfers

Momenteel is Vainu hard op weg om in zijn bestaan van drieënhalf jaar een Accounting Rate of Return van 10 miljoen euro te halen. In combinatie met het werknemersbestand legt het bedrijf indrukwekkende groeicijfers af. Teele geeft aan dat het niet als vanzelfsprekend gezien mag worden, maar zag het wel aankomen. Ze verklaart de groei: ‘We hebben een efficiënt salesmodel gemaakt en gebruiken natuurlijk ons eigen product. In combinatie met de grote kansen van de markt stuwt dat onze groei.’

Ambitie

Toch blijft het bedrijf kijken naar nieuwe kansen en expansie. ‘Op dit moment zijn we erg druk met het brengen van Vainu naar nieuwe internationale markten. De Verenigde Staten is één van de grootste waar we mee bezig zijn.’ Teele geeft dan ook aan dat de reis nog lang niet voorbij is. Op de vraag wat Vainu nog wil bereiken, antwoordt ze: ‘Ik geloof dat we nog niet veel bereikt hebben. Deze vraag moet je over drie jaar opnieuw stellen!’

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry