De elektrische MINI is in aantocht

De elektrische MINI is in aantocht

Redactie Baaz

Het rijplezier van MINI zonder uitlaatemissie: dit wordt spoedig realiteit met de introductie van het eerste plug-in hybride model van het Britse merk.

De serie-ontwikkeling van deze auto, die een bepaalde afstand emissievrij kan rijden, is bijna afgerond. Het model combineert een brandstofmotor met een elektromotor waarmee elektrisch rijden voor het eerst mogelijk wordt in een MINI. Het is het begin van een veelbelovende toekomst voor MINI en voor toekomstige berijders die elektrische mobiliteit voor het eerst gaan ervaren.

Sebastian Mackensen, Head of MINI brand management en Peter Wolf, Head of MINI series management, gaven een eerste indruk van het bijna afgeronde testvoertuig en leggen tijdens een testrit uit hoe het typische kartgevoel van MINI behouden blijft.

Volledig elektrische MINI

De elektrische MINI maakt volledig gebruik van het koppel van de elektromotor. De trekkracht is al vanaf stilstand direct beschikbaar voor een krachtige en soepele acceleratie. Ook op hogere snelheid, dus buiten de stad, kan de auto volledig elektrisch rijden. Zelfs op de snelweg.

De hogespanningsbatterij is geplaatst onder de achterbank en biedt kracht voor een behoorlijke elektrische actieradius. De standaard AUTO eDRIVE-modus staat elektrisch rijden tot 80 km/u toe, in de MAX eDRIVE-modus is dat tot 125 km/u mogelijk. 

Een elektrische MINI moet tijdens het rijden op de meest uitdagende en bochtige wegen precies sturen. Dit is een andere troef van MINI’s plug-in hybride concept. 'Wat betreft het onderstel en de wielophanging zijn er geen wijzigingen ten opzichte van conventioneel aangedreven modelversies', zegt Wolf. 'Deze set-up profiteert volop van het hybride concept.'

Hybride concept

Dankzij laag in de auto gepositioneerde eDrive-componenten heeft de auto een bijzonder laag zwaartepunt en is het gewicht mooi verdeeld over de vóór- en achteras – ideaal voor het realiseren van een nog betere wendbaarheid, terwijl die normaal gesproken al legendarisch is.

Het hybride concept biedt nog een voordeel. De brandstofmotor drijft als vanouds de voorwielen aan, maar de achterin geplaatste elektromotor stuurt de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Omdat het intelligente energiemanagementsysteem is gekoppeld aan het Dynamic Stability Control (DSC), worden grip en rijstabiliteit geoptimaliseerd dankzij het aandrijfsysteem.

SAVE BATTERY

Het intelligente energiemanagementsysteem laat beide motoren op nóg een manier samenwerken. Tijdens het rijden op de snelweg activeert Mackensen de derde modus met de eDrive-selectieknop: SAVE BATTERY. In deze modus drijft de brandstofmotor de auto aan zodat het energieniveau van de batterij constant blijft – of wordt verhoogd wanneer de elektromotor als generator fungeert tijdens remmen en de batterij bijlaadt. Langdurig rijden in de SAVE BATTERY-modus zorgt voor voldoende energie om later puur elektrisch te rijden.
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie