De beroemdheid als ambassadeur
Schakel een beroemdheid in!

De beroemdheid als ambassadeur

Redactie Baaz
Met een groot bereik is een beroemdheid natuurlijk de beste ambassadeur om jouw producten te promoten. Maar hoe krijg je iemand zo ver? Tien tips om je kansen te vergroten.

Niet geschoten, altijd mis

Een beroemdheid die jouw product of dienst gebruikt kan je business naar grote hoogten katapulteren. Maar zie dat maar eens voor elkaar te krijgen als je niet over de juiste middelen of contacten beschikt. Kristin Marquet is publiciste en ondernemer in lifstyle, beauty en mode. Zij denkt te weten hoe je je kansen vergroot. En wel in tien handzame stappen.

1) Als je geen diepe zakken hebt om een beroemdheid voor je marketingkarretje te spannen, overweeg dan hem of haar een aandeel in het bedrijf of een winstpercentage aan te bieden.

2) Voor ondernemers met een vooruitziende blik: haak aan bij een opkomende socialmediaster of een blogger waarvan je denkt dat hij of zij invloedrijk gaat worden. Dat kost natuurlijk het nodige, maar bedenk dat invloed zelden gratis is.

3) Voor als je producten naar iemand stuurt: zorg ervoor dat je pakketje aantrekkelijk verpakt is en verschillende items bevat. Daarmee vergroot je de kans dat een manager of personal assistent het doorgeeft aan zijn of haar client.

4) Als het om beautyproducten gaat: stuur het pakketje naar de stylist of make-up artist van de beroemdheid.

5) Mocht de beroemdheid jouw boetiek met een bezoek vereren, wees dan niet bescheiden, maar vraag hem of haar om je boetiek te noemen in en twitterbericht. Overbodige tip: neem een foto voor gebruik op je eigen social media.

6) Producten verstuur je natuurlijk altijd vergezeld van een persoonlijk briefje en twee visitekaartjes, zodat de andere partij je altijd kan bereiken.

7) Personaliseer je geschenk. Wat je ook verstuurt, zorg ervoor dat het in lijn is met de stijl of esthetiek van de ontvanger. 

8) Laat zien dat het je menens is, laat zien dat je betrokken bent. Richt je dus vooral op beroemdheden waarvan je weet dat ze een goed doel steunen dat een match heeft met de missie en visie van jouw merk.

9) Verlies nooit de etiquette uit het oog. Het is weliswaar gepast om een week na verzending contact op te nemen met de ontvangende partij, ga de ander niet stalken met telefoontjes en e-mailbombardementen. Doe je dat wel, wees er dan zeker van dat je geschenk in de vuilnisbak belandt.

10) Abonneer je op een nieuwsbrief (of nog beter, word lid) van een database voor managers, eventmanagers en pr-functionarissen van beroemdheden. Blijf op de hoogte zodat je beter weet welke ambassadeur het beste bij jouw product past.

​Er bestaat natuurlijk geen enkele garantie dat deze tips daadwerkelijk helpen, wel dat ze je kansen op succes vergroten. Een tweet of foto op social media kan je merkbekendheid een enorme boost geven. Nee heb je, ja kun je krijgen. Zo simpel is het.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie