Maak kennis met...

De Airbnb van boten: Barqo

Berry Zwets
Een boot ligt 95 procent van de tijd stil en dat vindt Floris van Hoogenhuyze zonde. In 2014 introduceerde hij samen met Thijs Janssen en Dennis van Kappen de oplossing: een botendeelplatform. Onder de naam Barqo timmeren ze al enkele jaren aan de weg.

Floris zag in de tijd dat Airbnb bekend werd een boot voorbij varen en dat bracht hem op het idee. Hij belde Thijs, een vriend en oud-studiegenoot, om zijn verhaal te vertellen. Beide waren ze toen actief als ondernemer – Floris in het vastgoed en Thijs in de mode. Omdat ze enthousiast raakten van het idee werd Dennis erbij betrokken, een meer technische jongen.

Weekendje

‘We hebben ons een weekendje opgesloten om een landingspagina te maken waarop booteigenaren zichzelf konden inschrijven als verhuurder. Dat was eigenlijk nog heel basic, maar we vertelden het aan vrienden en familie. Omdat het aan bleek te slaan pushten we ons plan. In de media werd het gecommuniceerd als de Airbnb van boten. Dat zorgde voor veel inschrijvingen, ook van mensen die een boot wilden huren. Toen hebben we het platform versneld neergezet’, legt Floris uit.

Wet- en regelgeving

Tijdens de introductie van Barqo’s concept stuitte de startup op weerstand. ‘Je komt met iets nieuws en daar is oude wet- en regelgeving niet op ingericht. Hier in Amsterdam stroopte ons product bijvoorbeeld met de op dat moment geldende wet gebruik van het binnenwater. Door niet op te geven en constructief overleg te voeren met de gemeente is hetgeen wat wij doen inmiddels allemaal akkoord. Particulieren kunnen ook in Amsterdam hun boot voortaan gewoon verhuren aan anderen.’

Geld

De oprichters konden in het begin rondkomen door inkomsten uit andere werkzaamheden. Naarmate Barqo groeide, nam ook de vraag om investeringen toe. ‘De eerste grote ronde was eind 2015 met het ophalen van bijna 400.000 euro. Daarmee konden we echt het team goed neerzetten, van customer care tot design. In juni dit jaar kwam er nog een ronde bovenop met een combinatie van informele investeerders en een crowdfundingcampagne. Met deze investering willen we het product goed neerzetten en het merendeel van de investering gaat naar marketing. Dit jaar willen we een groei realiseren van 600 tot 700 procent. Het gaat de goede kant op, want we zitten we nu al aan drieënhalf keer de omzet van vorig jaar.’

Ervaring

Floris geeft aan dat voor die groei mond-totmondreclame heel belangrijk is. ‘Personen die het platform gebruiken moet je een excellente
gebruikerservaring bieden, omdat mensen sneller geneigd zijn het van een ander aan te nemen. Daar ligt bij ons de absolute focus op. Wij hebben iemand altijd op customer care zitten die daar voortdurend mee bezig is. Nu komen er 15 tot 20 boekingen per dag binnen, maar er komt meer bij kijken. Bij schades wordt bijvoorbeeld direct de verzekeringsmaatschappij ingelicht. Met Centraal Beheer hebben we een uniek verzekeringsproduct gecreëerd.’

Toekomst

Er zijn inmiddels twee andere bedrijven in de VS en Frankrijk die Floris als concullega’s beschouwt. Dat weerhoudt de ondernemer in hem er niet van om hen voorbij te streven. ‘Wij willen uitgroeien tot het grootste en toegankelijkste bootdeelplatform van Europa. Je ziet bij de autodeelplatformen nu bijvoorbeeld ook dat er een aantal grote overblijven. Die zijn elkaar de tent aan het uitvechten om marktleider van de wereld te worden. Ik ben ervan overtuigd: geef het nog twee tot drie jaar en het boten delen gaat ook die kant op.’

Starterstip van Floris

'Het klinkt misschien cliché: geloof in jezelf. Degene die volhoudt, blijft bestaan. Je moet niet je koppie laten hangen, want het is vallen en opstaan. Gewoon blijven knallen.'

afbeelding van Berry Zwets
Door: Berry Zwets

Berry Zwets | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Berry