Crowdfunding: verkapt marketinginstrument
‘Niets doen en maar hopen dat het goed komt gaat niet werken’

Crowdfunding: verkapt marketinginstrument

Redactie Baaz
Even bij de bank aankloppen voor een lening en die zonder morren binnenslepen, zit er tegenwoordig niet in. Als ondernemer moet je je heil zoeken in andere wegen om geld bij elkaar te sprokkelen. Crowdfunding bijvoorbeeld, dat volgens deskundigen veel meer is dan een alternatieve financieringswijze alleen.

Het was altijd maar een beetje een niemandsland’, blikt Edwin Adams terug op de jaren dat crowdfunding nog weinig voeten aan de grond kreeg. Edwin is mede-oprichter van de ‘marktplaats voor geld’ https://www.geldvoorelkaar.nl/, het grootste crowdfundingsplatform van de Eurozone, waar hij bemiddelt tussen investeerders en ondernemers. ‘Je merkt dat bedrijven steeds minder krediet bij banken krijgen’, vervolgt hij. ‘Vooral het mkb heeft daar problemen mee. Langzamerhand beginnen bedrijven te zien dat er andere mogelijkheden zijn dan de conservatieve partijen. Soms komen ze zelfs direct naar ons toe. Het is een soort ommekeer in de markt, ondernemers ontdekken steeds meer nieuwe mogelijkheden.

Niet achterover gaan leunen

Volgens Edwin zou in principe elk bedrijf zich kunnen wagen aan crowdfunding.‘Of dat nou een bestaande of een nieuwe onderneming is en in welke branche dan ook’, stelt hij. Veel meer van belang is hoe zo’n crowdfundingsproject wordt aangepakt. Voorbereiding is daarbij het sleutelwoord. ‘Je moet goed beslagen ten ijs komen. Het is belangrijk dat je duidelijk bent in je verhaal zodat het helder is voor de investeerder waar zijn geld naartoe gaat. Staat je crowdfundingsproject eenmaal online, dan moet je ook niet achterover leunen en afwachten. Breng je project via social media bij je omgeving, klanten en relaties onder de aandacht, je kunt zelfs de pers nog informeren’, tipt Edwin. ‘Geef die extra swing aan je project. Sommige ondernemers bieden nog een korting op hun dienst of product, dat helpt vaak wel. Verbind er bijvoorbeeld een leuke actie aan. Je kunt ook zelf bepalen hoeveel rente je geeft, is dat maar twee procent dan kunnen investeerders net zo goed een spaarrekening openen en zullen ze echt niet toehappen.’

Ongeveer negentig procent van de bedrijven op Geldvoorelkaar.nl zegeviert uiteindelijk. ‘Dat is veel, maar dat komt ook omdat wij altijd nog even voorselecteren’, legt Edwin uit. ‘We kijken eerst altijd of het verhaal goed is. Bij die tien procent waarbij het niet lukt was dat dan vaak toch niet helemaal het geval.’ Het kan voor de ondernemers die wel slagen aan het eind van de rit zelfs nog meer opleveren dan een zakcentje. ‘Er zijn veel ondernemers die er naast krediet ook nieuwe klanten bij hebben, vaak doordat ze iets extra’s aan hun actie hebben gevoegd. Dat hangt wel een beetje af van de branche, maar het is dus ook als een commerciële tool te gebruiken. Zo kun je de kredietverstrekking bij wijze van spreken zelfs al na afloop weer terug hebben verdiend. Dat is bij lange na niet altijd zo, maar het kan dus wel. Vroeger zat je achter gesloten deuren met zo’n bank en kreeg je de lening wel of niet, nu kun je van jouw investeerders potentiële klanten en relaties maken.’

Een hoop PR

Dat crowdfunding uit commercieel oogpunt heeft zo z’n voordelen heeft, is iets wat Victor van Tol kan onderstrepen. Hij is één van de mannen achter Snappcar, een peer-to-peerplatform dat in 2011 het levenslicht zag en waarop mensen auto’s delen. Zij hebben naar eigen zeggen onlangs het grootste crowdfundingssucces van Nederland geboekt. Met als doel Europa te veroveren werd een bedrag van maar liefst 560.000 euro binnengehaald. Dat banken hun handen op de knip houden, had echter niets van doen met hun keuze om crowdfunding in te zetten. ‘Natuurlijk was het omdat we geld nodig hadden. Maar we zijn bovenal een community met ruim 40.000 leden en het leek ons gewoon erg leuk als mensen actief kunnen participeren en we ze mogelijkheid konden bieden om aandeelhouder te worden’, vertelt Victor. ‘Daarnaast levert het een hoop pr op, het is eigenlijk een soort verkapt marketinginstrument.’

Victor veronderstelt dat meerdere dingen een rol hebben gespeeld in hun triomf. ‘Wij zijn in de genen al een community en dat mensen ons een warm hart toedragen helpt. Ik denk ook dat we een aantrekkelijke propositie hadden. Je gaat zo’n bedrag nooit bij elkaar halen met een waardeloos voorstel.’ Net zoals Edwin is Victor van mening dat achterover leunen uit den boze is. ‘Niets doen en maar hopen dat het goed komt, dat gaat niet werken. Wij hebben twee maanden lang een hele actieve campagne gevoerd. Nieuwsbrieven verstuurd, media benaderd, noem het maar op.’ Wat hij andere ondernemers nog wil meegeven, is proberen om het eenvoudig te houden. ‘Er zijn platforms waar je raketgeleerde voor moet zijn om te begrijpen hoe het werkt. Dan denken mensen: laat maar zitten, dit is me te gecompliceerd. Houd het puur en simpel.’

Een blik op alle crowdfundingsinitiatieven leert dat een behoorlijk aantal ambitieuze ondernemers met de tamelijk nieuwe financieringsmogelijkheid de geboorte van een bedrijf wil financieren. Victor denkt dat als je in de tweede fase van je onderneming zit, dit veel lucratiever is. ‘Bij starters gaat het om relatief kleine bedragen. Ik denk dat je het meeste succes hebt als mensen je al kennen en je iets gunnen. Daar zit uiteindelijk ook wel weer een grens aan natuurlijk. Meer dan een half à een miljoen zal je niet gaan ophalen. Dan moet je toch op zoek naar professionele investeerders.’

Crowdfunding: trend of toekomst?

Victor ziet crowdfunding niet als een trendverschijnsel. ‘De situatie met de banken blijft waarschijnlijk nog wel even zo, maar ik denk dat mensen het ook gewoon écht leuk vinden en dat ze er geld voor over hebben om elkaar te helpen. En voor bedrijven blijft het interessant omdat het zoveel aandacht oplevert.’

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie