Consumenten klagen over misleiding en agressiviteit HelloFresh
Consumenten klagen over misleiding en agressiviteit HelloFresh

Consumenten klagen over misleiding en agressiviteit HelloFresh

Redactie Baaz
Als bedrijf probeer je negatieve publiciteit natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen. Helaas is dat HelloFresh niet gelukt. Al een tijdje is de leverancier van maaltijdboxen negatief in het nieuws. Zo heeft onder meer de Consumentenbond ruim honderd klachten ontvangen over het bedrijf.

​Veel klachten over HelloFresh

Consumenten klagen vooral over de onduidelijke voorwaarden van de cadeaukaarten van HelloFresh. Deze kaarten worden onder meer bij tijdschriften en kranten verstrekt, maar ook als je bijvoorbeeld iets bestelt bij Zalando. De cadeaukaart geeft een korting van €20 of €25 op een maaltijdbox die je online kunt bestellen. Dit klinkt aantrekkelijk, maar toch voelen consumenten zich misleid. Waarom? Op de achterkant van de kaart staat in hele kleine lettertjes dat er een minimale afnameplicht van twee boxen is, maar er staat niet duidelijk op dat voor de tweede box de normale prijs geldt en wat die prijs dan is. Dit is volgens veel consumenten veel te onduidelijk en het leidt tot irritaties.  

Agressieve verkoopwijze

Naast het feit dat de cadeaukaarten misleidend zijn, klagen consumenten ook over de agressieve en opdringerige verkoop op straat en aan de deur door HelloFresh. Consumenten ervaren de technieken die verkopers hanteren als respectloos, agressief, hardnekkig en te jolig. Daarnaast staan er op het online klachtenplatform van de Consumentenbond veel meldingen over niet goed verwerkte opzeggingen. Zo blijven consumenten bijvoorbeeld boxen ontvangen, terwijl ze hebben opgezegd, en moeten ze deze ook betalen, ondanks dat ze een opzegbevestiging hebben gehad.

De Consumentenbond ontving al langer klachten over HelloFresh, maar er was de afgelopen maand een piek te zien. Dus daarom vindt de bond dat de maaltijdboxenleverancier met passende maatregelen moet komen om onduidelijkheid over voorwaarden te voorkomen. Na de kritiek heeft HelloFresh contact gezocht met de Consumentenbond. Het bedrijf laat weten dat het direct aan de slag gaat om de situatie te verbeteren en gaat kijken op welke punten er actie moet worden ondernomen.

Voedseljehovas

Onder de ontevreden consumenten hoort ook Sidney Vollmer. Hij schreef eerder een blog over zijn ervaringen met HelloFresh. Hij noemt HelloFresh onder meer Voedseljehovas.

​Interview HelloFresh

Eerder hadden wij een interview met Maartje Frederiks, ceo HelloFresh Benelux.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie