Consument dwingt ondernemer tot grotere CO2-uitstoot
De ecologische voetafdruk van online shoppen

Consument dwingt ondernemer tot grotere CO2-uitstoot

Redactie Baaz

Van iPhone en laptop tot nieuwe winterjas en pizza, de consument bestelt zijn spullen steeds vaker via internet. Wel zo efficiënt, maar ook een flinke belasting voor het milieu, zo stelt de expertgroep van Shopping2020.

Gemak boven milieu en prijs boven moreel, dat kenmerkt de (onbewuste) gedachtegang van vele consumenten. Het mag geen nieuws zijn dat er steeds meer online wordt geshopt. In 2012 gebeurde dat voor elf miljard euro en als we Shopping2020 mogen geloven is dat bedrag in 2020 bijna verdrievoudigd. Shopping2020 is een organisatie die zich bezighoudt met de toekomstvisie over hoe de consument in 2020 shopt en verricht veel onderzoek naar dit onderwerp.

Complexe ecologische voetafdruk

Over de gevolgen van deze trend naar online verkoop voor de fysieke winkels wordt net zoveel onderzoek gedaan als geschreven. Ook wij berichtten al eerder in een uitgebreid opiniestuk over wat dat internetaankopen voor het stedelijke winkelbeeld betekent. De milieu-impact blijft echter veelal buiten beeld. Niet zo gek, bij de aankoop van een nieuw paar laarzen is dat niet het eerste waar je aan denkt. Bovendien is de impact, die vooral veroorzaakt wordt door pakketvervoerders en de extra verpakkingen, lastig te onderzoeken. Dat stelt ook Hans Schoolderman, partner bij PwC dat voorzitter is van de expertgroep Ecologie die het onderzoek verrichtte.

Hans legt uit: 'In de traditionele keten wordt de ecologische voetafdruk niet alleen door winkels gecreëerd, bijvoorbeeld door vrachttransport naar de winkel, verlichting, winkelinrichting, et cetera, maar ook door de consument zelf, bijvoorbeeld door het rijden naar de winkel, het gebruiken van plastic tasjes, et cetera. Door het thuis afleveren verandert de keten. Hierdoor verschuift de bijdrage aan de totale ecologische voetafdruk van de consument naar het bedrijfsleven.’

Online winkelen vergroenen is aan de ondernemer

In plaats van de consument aan het verstand te peuteren voor groenere oplossingen te kiezen, ligt de kans nu dus bij het bedrijfsleven om de CO2-uitstoot te verminderen. Volgens de onderzoeksgroep zijn er genoeg mogelijkheden om dat voor elkaar te krijgen. Zo kunnen ondernemers bijvoorbeeld efficiënter transporteren of meer centrale ophaalpunten in het organiseren. 'Bovendien kunnen aanbieders van logistieke diensten door samenwerking de keten optimaliseren en de ecologische voetafdruk reduceren. Bijvoorbeeld door het lokaal bundelen van afleveringen, met name in dunner bevolkte gebieden en op moeilijk bereikbare locaties zoals drukke straten', concluderen de onderzoekers.

Duurdere producten

Met het oog op de grote impact van het aantal retourzendingen dat tot extra transport en dus CO2-uitstoot leidt, stelt Shopping2020 tot slot dat de consument bewust kan worden gemaakt van de impact door deze door te berekenen in de prijs. Het valt echter te betwijfelen of ondernemers daar veel voor voelen, de concurrentie online is immers groot en zo goed gaat het niet in de retail. Een betere manier om het bewustzijn van de consument te vergroten lijkt dan ook de consument betrekken in het bezorgproces, een andere mogelijkheid die Shopping2020 voorstelt. Dat kan bijvoorbeeld door alternatieve (groene) bezorgmogelijkheden aan te bieden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie