Brand jezelf, of stop ermee!
Brand jezelf, of stop ermee!

Brand jezelf, of stop ermee!

Redactie Baaz
Personal branding is een populair begrip. In werkelijkheid is te zien dat de meeste ondernemers en salesmensen de kracht van hun eigen persoonlijke merk niet of nauwelijks benutten. Hoe is dat toch mogelijk in tijden dat we allemaal roepen dat we ons willen onderscheiden?

Vele ondernemers en salesmensen hebben een duidelijke eigen mening over personal branding, waarna 95 van de 100 er vervolgens niets mee doen. In trainingen zie ik dat het onderwerp heel populair is. Ook op een willekeurige verjaardag zie je het onderwerp wel eens opduiken. Alleen wordt vervolgens zo ontzettend weinig in actie omgezet. Bottom line zie ik twee redenen waarom vrijwel iedereen er niets mee doet:

Je eigen mening als uitgangspunt

Veel mensen bepalen op basis van wat ze zelf vinden of ze hun personal brand echt gaan ontwikkelen. “Ik vind het niets voor mij om elke dag op LinkedIn iets te posten over iets waar we in herkend willen worden”. Mijn advies: je eigen mening doet er in eerste instantie niet toe. Vraag je omgeving wat ze ervan zouden vinden als je je eigen merk zou versterken en check welke middelen zich daar het beste voor lenen. Je zult verrast zijn wat mensen aangeven.

Dertien-in-een-dozijn-cultuur

Een voorbeeld: regelmatig geef ik lezingen voor “young professionals”. Hoewel dit feitelijk leeftijdsgenoten zijn, valt me telkens op dat er een enorm diepe drang heerst om op anderen binnen deze groep te willen lijken. Ook als je op een willekeurige  verjaardag dertigers komt zijn 9 van de 10 vragen erop gericht of je voldoet aan de benchmark in een groep. Naar mijn mening feitelijk onzinnig als je jezelf goed wilt branden, helemaal omdat je anders geen onderscheidend vermogen hebt binnen deze grote groep.

Angst

Angst om je echt te onderscheiden speelt volgens mij ook een grote rol. Laat ik me hierin beperken tot de doelgroep: angst als ondernemer of sales professional is, ook rondom dit onderwerp, feitelijk een vorm van werkweigering. Immers heb je gekozen voor een vak waarbij het essentieel is om anders te zijn dan anderen. Je succes is afhankelijk van de mate waarin jij en je bedrijf in staat zijn je daadwerkelijk durft te onderscheiden van anderen.

Personal branding betekent dat je keuzes maakt wie je wel bent en dus ook wie je niet bent. “Je moet kiezen om gekozen te worden” vind ik een prachtige spreuk. Keuzes maken betekent kiezen waarop je herkend wilt worden in de markt. “Ik ben als ondernemer betrouwbaar en loyaal” kan direct de prullenbak in. De rest van de wereld is immers ook betrouwbaar, behalve veroordeelde criminelen. Toch hoor je dit nog duizenden keren per jaar, zelfs op netwerkevents en pitching wedstrijden.

Basisverhaal

Klanten en relaties kunnen je erg helpen je basisverhaal scherp te krijgen. Scherp het continue aan op basis van feedback die je vraagt. Uit jezelf consequent rond deze thema’s op Social Media. Je kunt beter 80 mensen hebben die het leuk vinden en 20 die het actief met je oneens zijn dan als braaf grijs muisje door 100 mensen wel aardig gevonden worden.

Mocht je als ondernemer nog steeds denken, dit is niets voor mij: verkoop je onderneming , stop ermee! Jij hebt een voorbeeldfunctie, zowel naar je personeel als je klanten om je persoonlijk te branden.  Levert klanten op die van levensbelang zijn voor je bedrijf.

Mocht je als sales professional nog steeds denken, dit is niets voor mij: ga naar HR en bespreek een ander carrièrepad. Jouw mening past niet bij de kern van je vak, kost teveel geld en hoort ook niet bij het salaris wat je krijgt.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie