Achter de schermen bij succesvolle en gefaalde innovatieve startups

Achter de schermen bij succesvolle en gefaalde innovatieve startups

Redactie Baaz

Stap eens in een willekeurige trein of metro en kijk eens om je heen. Hoeveel smartphones, laptops en tablets tel je? We buigen ons dagelijks over onze mobiele apparaten in het openbaar vervoer. Alvast de mail lezen, een digitale nieuwskrant openslaan of zelfs even netflixen. ’s Ochtends vroeg leven we al in de digitale wereld. Die apps komen niet uit de lucht vallen: daar zitten slimme ondernemers achter.

Het is niet gek dat we steeds meer een digitaal leven leiden. Online gaat alles sneller, slimmer en makkelijker. Naast bestaande bedrijven spelen steeds meer startups in op de digitale behoeftes van de klant. Innovatieve bedrijven bedenken de gaafste online diensten en tools. Prins Constantijn vloog begin dit jaar naar Las Vegas met maar liefst dertig innovatieve Nederlandse startups. Zij presenteerden zichzelf op de CES 2017 (Consumer Electronic Show 2017).

Nederland staat al in de top drie van startuplanden van Europa. Maar waarom staat Nederland nog niet met stip op de eerste plaats? Nederland kent een aantal succesvolle, innovatieve startups. Een bekende naam is die van het Delftse bedrijf Shake-on. Dit startende bedrijf ontwikkelde een slimme armband voor evenementen en festivals waarmee dragers automatisch contactgegevens met elkaar uitwisselen door elkaars handen te schudden. Slimme technologie voor netwerkevents zonder visitekaartjes.

Prins Constantijn

Lang niet alle startups worden snelle groeiers. Zo’n 90 procent van alle startende bedrijven wordt helaas geen succesverhaal. Dat betekent dus dat er jaarlijks slechts zo’n veertig Nederlandse bedrijven succesvol worden. Ongeveer de helft stopt er binnen een paar jaar mee. Waarom stoppen veel startups binnen vijf jaar en hoe zorgen we dat startups langer blijven bestaan of scale-ups worden? Prins Constantijn is ambassadeur van StartupDelta en stelde voor de verkiezingen een lijst op met elf actiepunten voor het nieuwe kabinet. 

Eén van die elf actiepunten is ondernemen in het onderwijs. Startups stoppen vaak door gebrek aan kennis. De startende ondernemers missen de essentiële vaardigheden om een succesvolle onderneming te starten en voort te zetten. Waarom leren ze deze vaardigheden dan niet? Ondernemerschapsonderwijs heeft nog geen plaats in het vaste curriculum van Nederlandse scholen en opleidingen. Het wordt tijd om daar verandering in te brengen. 

'Ondernemen leer je niet tijdens een cursus uit een boekje. Ondernemen leer je door te doen: op een praktische manier kennismaken met ondernemerschap in het onderwijs is essentieel voor een succesvolle toekomst op de arbeidsmarkt voor de jongeren van nu', vertelt Heleen Duravan Oord, DQ&A Founder en Zakenvrouw van het jaar 2013. 

Een ondernemende houding: wat kan je daarmee?

Laten we daar nou zo vroeg mogelijk mee beginnen: de basisbeginselen van het ondernemen leren. Van primair onderwijs tot hoger onderwijs moeten jongeren minimaal één keer de kans krijgen om in aanraking te komen met ondernemerschap. Hierdoor leren zij een ondernemende houding te ontwikkelen. Deze ondernemende houding komt niet alleen van pas wanneer zij een startup opzetten. Beginnen zij geen eigen bedrijf? Dan hebben zij toch een stapje voor in de huidige, snel veranderende arbeidsmarkt die hamert op een ondernemende houding.

Uit eerdere onderzoeken (van basisonderwijs (2010-2011) tot hoger onderwijs (2015/2016)) blijkt dat het ontwikkelen van een ondernemende houding noodzakelijk is en bijdraagt aan de algemene ontwikkeling van jongeren. De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is dat er positieve effecten plaatsvinden op de ontwikkeling van ondernemerschapsvaardigheden. Dit betekent dat de basisschool een vruchtbare bodem is voor het ontwikkelen van deze vaardigheden en dat vroeg investeren in deze vaardigheden wellicht belangrijker is dan tot nu toe werd gedacht.

Echt ondernemerschap

Uitkomsten van het impactonderzoek uit 2016 (door TU Eindhoven, onder leiding van dr. Sharon Dolmans) versterken deze conclusie. Daaruit blijkt dat deelnemers van het ondernemerschapsprogramma (Student Company van Jong Ondernemen) eerder een eerste baan vinden dan niet-deelnemers en dat de kans op werkloosheid significant wordt verkleind. Ook bekleden deelnemers vaker een managersfunctie en besteden zij meer tijd aan nieuwe initiatieven.

'Ondernemerschapsonderwijs als doorlopende leerlijn is van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van ondernemende vaardigheden en een ondernemende houding. Die vaardigheden en houding zijn essentieel voor ondernemers en ondernemende werknemers', vertelt Prof. dr. Mirjam van Praag van de Organisation and Entrepreneurship: Amsterdam University School & Amsterdam Centre for Entrepreneurship.

Heb je op school mogen ervaren wat écht ondernemerschap inhoudt? Dan heb je een streepje voor op degenen die geen ondernemerschapsonderwijs hebben gevolgd. Stichting Jong Ondernemen heeft de ambitie om elke jongere minimaal één keer in zijn leven in aanraking te laten komen met ondernemerschap en daardoor de kans krijgt om zijn talenten te ontdekken. Zo ontwikkelen jongeren die veelgevraagde ondernemende houding en worden zij ondernemende werknemers en baanbrekende ondernemers. Iedereen is immers ondernemer van zijn eigen toekomst.

Stichting Jong Ondernemen

Benieuwd naar de ondernemerschapsprogramma’s en de aansluiting op het onderwijs? Kijk op www.jongondernemen.nl

Fotografie: Jostijn Ligtvoet

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie