4 tips voor succesvolle Facebook campagnes
Voor succesvolle Facebook campagnes

4 tips voor succesvolle Facebook campagnes

Redactie Baaz

Met ongeveer 9,2 miljoen actieve Facebookgebruikers, is het bijna zeker dat jouw doelgroep daar te vinden is. Het is dan ook een gemiste kans om als bedrijf je ‘gezicht’ niet te laten zien op dit sociale medium. Een bedrijfspagina alleen is tegenwoordig niet meer voldoende om zichtbaar te zijn voor je fans. Slechts zes procent hiervan ziet jouw geplaatste tijdlijnberichten verschijnen.

Er is geen hogere wiskunde nodig om te berekenen dat je een groot aantal fans nodig hebt om jouw tijdlijnbericht onder de aandacht te brengen. Maar hoe realiseer je het om gezien te worden op Facebook? Er zijn meerdere wegen naar Rome, zeggen ze altijd. Om meer fans aan te trekken, je engagement te verhogen en leads te genereren kun je een aantal stappen ondernemen:

1. Voorzie je fans met entertainment

Om op te vallen moet je jouw Facebookpagina uitstraling geven. Dit kun je doen door creatieve tijdlijnberichten te plaatsen of bijvoorbeeld Facebook apps in te zetten. Entertainment in de vorm van een spelelement op je Facebookpagina kan bijdragen om bezoekers te enthousiasmeren en te betrekken bij je organisatie of product. Hierbij kun je denken aan een rad van fortuin, puzzels of memory. Je versterkt de aandacht voor je organisatie of product en verlaagt de drempel om met jou in contact te komen.

2. Vooruitzien is regeren, dus plan je berichten!

Er zijn verschillende testen en onderzoeken gedaan wanneer en op welk tijdstip jouw doelgroep het meest actief is op Facebook. Anticipeer op deze gegevens met de juiste content en plan en creëer deze op tijd. Onderstaand een overzicht uit een recent onderzoek van Fanbooster. De blauwe balkjes geven aan wanneer bedrijven de meeste berichten plaatsen op Facebook. De gele balkjes laten zien wanneer er de meeste Facebookgebruikers zijn ingelogd.

3. Content marketing

FaasseVision onderzocht hoeveel reclameconfrontaties iemand per dag heeft en kwam tot de conclusie dat we per dag ongeveer 377 keer worden geconfronteerd met reclame. Daarom is content van groot belang. Je wilt natuurlijk een 'top of mind'-positie creëren en ‘blijven hangen’ bij je fans. Beeld valt meer op in een tijdlijn op Facebook dan alleen tekst. Humor of ludieke content verwerkt in beeldmateriaal, vergroot de kans op interactie met je fans. Tevens wil je natuurlijk graag dat jouw berichten gedeeld worden in het netwerk van jouw fans. Google heeft met zijn introductie van PLA’s (Product Listing Ads) bewezen dat gedurende de kooplustige decembermaand het aantal clicks van 33 procent stijgt naar meer dan vijftig procent bij het gebruik van beeldmateriaal. Facebook is hier natuurlijk ook het ideale platform voor.

4. Adverteren

Optimaal resultaat behaal je door uitermate goed te weten wie je doelgroep is. Door Facebook Advertising in te zetten kun je deze doelgroepen bereiken. Het voordeel van adverteren op Facebook is dat het zeer specifiek kan targetten. Je kunt op verschillende aspecten segmenteren, zoals leeftijd, geslacht of interesse. Met de juiste Facebook marketing oplossing is het zelfs mogelijk te meten wie het meest geïnteresseerd zijn binnen jouw doelgroep.

Over Online Business Media & Fanbooster

Online Business Media helpt organisaties om het maximale uit hun Facebook marketing te halen met de inzet van het Facebook marketing platform Fanbooster. Dankzij Fanbooster kunnen bedrijven en organisaties optimaal profiteren van de mogelijkheden van Facebook. Het creatieve gedeelte ondersteunt de realisatie van je reclame-uiting in de vorm van een Facebook app. Campagnes worden ondersteund door deze optimaal te monitoren en te analyseren. Fanbooster maakt het sinds kort mogelijk om snel, eenvoudig en effectief aan de slag te kunnen met Facebook advertising. Online Business Media adviseert en ondersteunt daarbij. Online Business Media is de exclusieve partner van Fanbooster (Preferred Marketing Developer van Facebook) in de Benelux.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie